بزرگترها ، کودکان و تکالیف مدرسه

تکالیف مدرسه و نکاتی مهم برای والدین.
کمک بیش از حد به کودک باعث می شود که او برای همیشه از گفتن این جمله که :" من این کار را کرده ام " محروم شود و فقط به جای آن بگوید : " مادر آن را برای من انجام داد." بهبود شیوه درس خواندن، در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است.

ممکن است در بسیاری از خانواده ها زمان انجام دادن تکالیف، هم برای فرزندان و هم برای اولیا ، پر از اضطراب و نگرانی باشد. تحقیقات به وضوح نشان می دهد که انجام دادن تکالیف نه تنها در یادگیری فرزندان مؤثر است،  بلکه مهارت هایی را که آن ها برای موفقیت در مدرسه و زندگی لازم دارند، بالا می برد. مهارت هایی مانند سازمان دهی امور، حل مشکلات، تمرکز حافظه، تنظیم هدف و پشتکار در کارها، از این ج
کمک بیش از حد به کودک باعث می شود که او برای همیشه از گفتن این جمله که :" من این کار را کرده ام " محروم شود و فقط به جای آن بگوید : " مادر آن را برای من انجام داد." بهبود شیوه درس خواندن، در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است.
چند راهنمایی برای موفقیت کودکان در زمینه انجام دادن تکالیف
نقش خود را در مقام یک کمک کننده و نه یک شخص فعال و انجام دهنده تکالیف تشخیص دهید. گاهی اوقات ممکن است برای جستجوی راههایی جهت موفقیت فرزندانمان ، زحمت زیادی متحمل شویم و به او کمک اضافی برسانیم. اما باید مطمئن بشویم که خود او کارش را انجام می دهد. زیرا یکی از عوامل رشد اعتماد به نفس این است که در یابیم کاری را که باعث سربلندی ما می شود، انجام داده ایم. کمک بیش از حد به کودک باعث می شود که او برای همیشه از گفتن این جمله که : " من این کار را کرده ام " محروم شود و  به جای آن فقط بگوید: " مادر آن را برای من انجام داد."
• به سعی و تلاش کودک خود اهمیت بدهید و فقط نتیجه نهایی را در نظر نگیرید. کودکان باید اهمیت سخت کوشی را یاد بگیرند. انجام دادن تکالیف این فرصت را برای شما فراهم می آورد که پشتکار او را برای انجام دادن کارهایش تقویت کنید. چند شعار سازنده نظیر " تسلیم نشو" یا " تا وقتی که موفق نشده ای ، آرام نگیر" یا " ما، در خانواده ، کاری را که شروع کرده ایم به پایان می رسانیم" را در خانواده خود ملاک قرار دهید. ویژگی مهم برای انجام دادن تکالیف، القای پشتکار به کودکان است. و تنها کاری که باعث می شود آن ها کوشش را با ارزش بشمارند ، تأکید پیوسته ما بر این گفته نیست که :" مهم این است که فقط شروع کنی ؛ بلکه باید کارت را به پایان برسانی."
• تأکید کنید که انجام دادن تکالیف ، وظیفه اوست و نه شما. در برابر این وسوسه که در کنار او بنشینید و تکالیف را با هم انجام دهید، مقاومت کنید و فقط زمانی که واقعاً نیاز داشت، یاری اش دهید. اگر کودک شما مشکلاتی دارد، به او کمک کنید تا از طریق مسأله های ساده ای که طراحی می کنید، متوجه مشکل خود بشود. سپس کار را مرحله به مرحله پیش ببرید و سعی و تلاش او را برای انجام دادن آن ها زیر نظر بگیرید. از او بخواهید تکالیف کامل شده خود را در پایان هر قسمت به شما نشان دهد. این نیز راهی است تا مطمئن شوید که فرزندتان دستور العمل ها را به طور صحیح انجام میدهد یا هنوز حتی در جزئیات به شما متکی است.
• تکالیف را به قسمت های کوچک تقسیم کنید. قسمت بندی تکالیف به ابعاد کوچک معمولاً برای کودکانی که در پی گیری کارها کم حوصله اند یا برای توجه به مطالب تمرکز کمی دارند یا برای انجام دادن درست کارها زیادی نگران اند، مؤثر است. به کودک خود بگویید قسمتی از کار را در زمان معین انجام دهد و در پایان هر قسمت، استراحت کوتاهی بکند. همچنین می توانید حجم قسمت ها را بیشتر کنید تا اعتماد به نفس کودکتان بیشتر شود.
• برنامه ای با موافقت یک دیگر تنظیم کنید و ساعات انجام دادن تکالیف را در آن مشخص سازید و حتماً به آن عمل کنید. حتی بهتر است این برنامه را در جای قابل مشاهده ای نصب و باهم امضا کنید. بسیاری از کودکان پس از بازگشت از مدرسه احتیاج به استراحت دارند. برخی دیگر دوست دارند بلافاصله مشغول کار شوند. بهترین زمان را برای انجام دادن تکالیف فرزندتان پیدا و بکوشید آن را تقویت کنید. کشیدن یک صفحه ساعت، که زمان انجام دادن تکالیف را نشان می دهد، برای کودکان کوچک تر بسیار مفید است.
منبع : www.farzand.com

مجله رشد آموزش ابتدایی، شماره 6، اسفند ماه 1382

 

 

 

معلمان و تعطیلات تابستانی


معلمان هر سال از اواخر خرداد تا اواخر شهریور ماه تعطیلات تابستانی خود را می گذارانند. شاید گروهی از مردم که شغل آنها معلمی نیست این مسئله را برای معلمان یک امتیاز بزرگی بحساب بیاورند. و فکر کنند معلمان راحت هستند و در سه ماه تابستان در خوش گذرانی بسر می برند. اما اگر آنها وضعیت معلمان را در سه ماه تابستان حالت کسی تصور بکنند که مجبور است که بیشتر اوقات خود را در خانه بماند، (آنهم در محیط های شهری و در فضای شلوغ و آلوده و گرم)و سرخورده و خسته بشود، دیگر این قضاوت را نخواهند کرد. و نگرش خود را تغییر خواهند داد.

شاید گفته شود که خوب چرا باید خانه بمانند به مسافرت بروند؟ در جواب باید گفت که مسافرت هم مقدمات و شرایطی را می طلبد که بیشتر معلمان آنرا ندارند. تازه مگر می شود تمام دو و سه ماه را در مسافرت بسر ببرند. مگر معلمان چقدر امکانات مادی برای آن دارند. آنهم در تابستانی که بیشتر شهرهای ایران از گرما بیداد می کنند.

شاید هم گفته شود که شغلی را دست و پا کنند. و کار کنند؟ در جواب باید گفت که خوب برخی معلمان این کار می کنند. گروهی کشاورزی، گروهی فروشندگی،گروهی رانندگی و غیره. اما تعداد زیادی از معلمان شرایط کار کردن را ندارند. یا نمی توانند کار کنند. و یا توانایی سرمایه گزاری برای کار کردن را ندارند. پس این افراد چکار میتوانند بکنند. ممکن است بفرمائید که خوب مطالعه و تحقیق کنند. اما به نظر شما چه تعدادی از آنها برای آن انگیزه دارند؟و جایگاه مطالعه و تحقیق چقدر در جامعه ما از جایگاه رفیع بر خوددار است. تا معلمان را به آن سو بکشاند؟

در پی چنین توضیحاتی است که می بینیم که تعداد زیادی از معلمان در تابستان ها واقعاً در گذراندن تعطیلات خود مشکل دارند. برای همین این تعداد از معلمان باید به یک نحوی تعطیلات تابستانی خود را سپری کنند شرایط مشغولیت که برای آنها نیست،دولت هم برای آنها برنامه ریزی نکرده است. پس برخی مجبورند شرایط سخت تعطیلات تابستانی به جان بخرند و در خانه خسته و سر خورده شوند. و دچار مشکلات روحی و روانی شوند. برخی آنقدر آسیب می بینند که قدرت روحی و روانی را برای معلم بودن از دست بدهند. مسئولین مدیریتی آموزش و پرورش هم ظاهرا نمی توانند  که حالت این گروه از معلمین را درک کنند چون آنها سه ماه تعطیلی تابستان را ندارند. و به اندازه کافی هم مشغول هستند که از این گروه بی خبر باشند.

به نظر می رسد که برای تعطیلات تابستانی معلمان جهت جلو گیری آسیب دیدن آنها باید مسئولین برنامه ریزی جامعی داشته باشند. که آنها بتوانند در تابستان در حوزه های مختلف کار کنند. مثلا بتوانند به مسافرت بروند، کلاسهای آموزش ضمن خدمت ببینند. و یا به مطالعه و تحقیق بپردازند و یا در همایش ها و سمینارها، برای ارتقای آگاهی شان شرکت کنند. همچنین ما می توانیم بستر های مختلف دیگری را آماده کنیم و اجازه ندهیم معلمین به انحاء مختلف آسیب ببینند. اقدامات صورت گرفته در این زمینه هم از طرف مسئولین هنوز ناچیز است. و همچنین ما نباید فکر کنیم که تنها معلمینی آسیب می بینند که بیکار و علاف هستند بلکه آنهاییکه در شغلهای دیگر ی غیر از شغل معلمی هم مشغول هستند نوعی آسیب می بینند چون نقش معلم بودن آنها تضعیف می شود. معلم باید معلم باقی بماند. و مشغولیت او باید با شغل او سنخیت داشته باشد. اما افسوس که بسیاری از مشکلات کلیدی هنوز حل نشده است. فریاد های تعداد زیادی از معلمین هم به جایی نرسیده است.

چت - خلا محبت(قسمت سوم)

 

انسان ذاتا موجودی است که محبت دیگران را می طلبد.و هیچ انسانی بدون محبت نمی تواند زندگی سالمی  داشته باشد. انسانی که محبت ندیده است زندگی او در پریشانی و تلاطم روحی و روانی خواهد بود.کمبود محبت می تواند تبعات سنگینی را متوجه انسان کند. انسانی که طبق نیازهای مزلو باید شکوفا شود. در زندگی خود بدون شکوفا شدن انرژی خود را صرف تامین نیازهای اولیه خود می کند. چنین انسانی چگونه می تواند شاد باشد و چگونه می تواند عزت نفس و اعتماد به نفس داشته باشد.

به نظر میرسد که تعداد زیادی از کاربران دختر و پسر دنبال ارضا محبت هستند. برای پی بردن به این مسئله کافی است با آنها صحبت داشته باشیم. و یا فرمهایی که جهت دوستیابی پر می کنند بخوانیم. ویا حرفهای آنها را در اتاق های چت بشنویم.

 ما در اتاقهای چت گریه دختران را دیده ایم. گریه ای که به طور ضمنی به ما پیامهای بی محبتی و بی توجهی به او را می دهد. و یا پسرانی که در سایتهای دوست یابی از تنهایی خود حرف می زنند و دنبال همدمی می گردند.

به نظر نویسنده اینها تشنه توجه و محبت اند که از آنان دریغ شده است. در ابتدا لازم هم نبود که حتما این محبت از طرف جنس مخالف صورت گیرد. شاید ارتباط عاطفی اینها با والدین خود کم بود ه است. پدر و مادر نتوانستند و یا نخواستند با فرزندان خود ارتباط محبت آمیز داشته باشند.گر چه برخی از والدین از نظر مادی فرزندان خود را بخوبی تامین می کنند. اما ارتباط عاطفی نزدیک با آنها ندارند.( ما باید به معنی واقعی ارتباط توجه کنیم)

 کمبود محبت می تواند انسان را دچار آسیب هایی کند، که آثار آن تا آخر عمر باقی بماند.داشتن احساس حقارت، عزت نفس پائین، عقده ای رفتار کردن، خشنونت، احساس بدبختی، عجز وناتوانی از آثار کمبود محبت است.

ما انسانها در برخی موارد مجبور هستیم در زندگی خود تاوان اشتباهات دیگران را پرداخت کنیم. (مانند تاوان اشتباهات پدر و مادر خود).اگر ما اینگونه هستیم. می توانستیم اینگونه نباشیم. از طرفی ما قادر هستیم به باز سازی روحی و روانی خود بپردازیم و خو را انسانی دیگر کنیم و محکوم نیستیم که بر اساس گرایشها و نا ملایمات درونی خود رفتار کنیم. ظاهرا ماخود می توانیم همه چیز باشیم. و سرنوشت خود را به دست گیریم.

 

چت - آمار چت کننده ها(قسمت دوم)

چند درصد کاربران چت می کنند؟ و چند درصد آنها موفق به پیدا کردن دوست می شوند؟ و چند درصد آنها بعد از پیدا کردن دوست آنها را ملاقات می کنند؟

مرکز افکار سنجی ایسپا، تحقیقاتی در این زمینه انجام داده است که قابل توجه است:

 2/47 درصد کاربران دارای دوست اینترنتی بوده و 8/52 درصد دوست اینترنتی نداشته‌اند. 3/64 درصد افرادی که دوستان اینترنتی داشته‌اند پس از دوستی با آنان ملاقات نداشته‌اند. 7/35 درصد پس از دوستی اینترنتی، همدیگر را ملاقات کرده‌اند.

در این زمینه تحقیقاتی نیز در مشهد انجام شده است.

1/74 درصد کاربران اینترنت در مشهد چت می کنند و 4/53 درصد آنها با چت کردن در حد زیاد و خیلی زیاد آشنایی دارند. 3/66 درصد افراد چت کننده، چت را سرگرمی و تفریح دانسته‌اند و بدین منظور از آن استفاده کرده‌اند.

56 درصد علاقه مندی جوانان نیز رایانه و اینترنت تشکیل می دهد.

علاقه‌مندی‌های جوانان در ایام فراغت:

 به ترتیب اولویت عبارت است از : گردش و تفریح (1/85درصد)، مسافرت (8/80 درصد)، ورزش (7/74 درصد) ، مطالعه (63 درصد)، رایانه و اینترنت (56 درصد)، فعالیت مذهبی (5/45 درصد) و فعالیت‌های هنری (8/44 درصد).

 

چت ـ انگیزه ها(قسمت اول)

                                                    

                                     

زمانیکه از ارتباط و دوستی مرد و زن سخن می گوئیم دوست داریم فکر کنیم که چنین تلاشهایی بیشتر انگیزه های  جنسی دارد. اما چنین برداشتی ممکن است گمراهانه باشد. چون اهداف و انگیزه های چت زیاد هستند اما بررسیها و تجارب نشان می دهد که وضعیت قالب به مسائل جنسی مربوط می شود.

تجربه به ما نشان می دهد که بیشتر کاربران از زمانیکه با اینترنت آشنا شده اند سراغ چت رفته اند. چت برای آنها لذت بخش و هیجان انگیز بوده است. اما با چه کسی دوست داشتیم چت کنیم؟ و چه چیزی جذابیت آن را پیش ما دو چندان کرده بود؟

در جامعه ما عده ای زیادی هستند که نام اینترنت را با سکس و ارتباط و دوستی زن و مرد تداعی می کنند. چون به تجربه دریافته اند که کاربران زیادی در اینترنت دنبال چه چیزی می گردند. البته تحقیقات توسط موسسات و نهادهای مختلف هم در جهان نشان می دهد که بیشترین جستجوی کاربران در اینترنت عکسهای سکس بوده است.و کسانی نیز بیشترین وقت خود را صرف چت با جنس مخالف می کنند. و در مواردی نیز این چت ها منجر با قرار و ارتباطهایی نزدیک می شود.که بعضا برای این افراد مشکلاتی نیز پیش می آید. که گاهی در روزنامه ها هم به آن اشاره می کنند.

در اتاقهای چت مردها تمایل کمتری دارند تا با همجنس های  خود چت کنند. زنها هم همین طور. برای همین در ابتدای چت جنسیت پرسیده می شود.

در سایت یاهو هزاران نفر در اتاقهای چت در حال جستجوی فرد مورد نظر برای گفتگو هستند.و بیشتر کاربران حاضر در این چت روم ها هم مرد هستند. و بی صبرانه در تلاش هستند کسی را از جنس مخالف پیدا کنند. برای همین کافی است ، که خانمی با آیدی زنانه  وارد چت روم شود. آنوقت پیام به سوی او سرازیر می شود و او را کلافه می کند.و بعضا مجبور می شود افراد را پشت سرهم ایگنور کند. و یا حتی نا شناس وارد اینترنت شود.

 برای پی بردن به این مسئله کافی است فقط یک آیدی زنانه بسازیم و به عنوان اینکه یک خانم هستیم وارد چت روم بشویم. آنوقت می فهمیم که چه بر سر خانم ها می آید. و آنها چگونه با پیامهای پی در پی مواجه می شوند.یک خانم در مقابل اینهمه پیام و در خواست کننده مبهوت خواهد ماند. و او هم نمی تواند به راحتی به خواسته خود برسد. و حتی ممکن است عصبی شود. اما با گذشت زمان برخی از خانم ها هم برای حل این معضل مجبور شده اند که آیدی خود را طوری انتخاب کنند تا کسی به جنسیت آنها پی نبرد. مگر اینکه مجبور شوند با آیدی زنانه وارد چت روم شوند.

مهمترین اهداف و انگیزه های چت عبارتند از:

  • پیدا کردن دوستانی که بتوانند با او ارتباط عاطفی برقرار کنند.
  • پیدا کردن دوستانی که بعدا بتوانند با او ازدواج کنند.
  • پیدا کردن دوستانی که بتوانند با او از نزدیک آشنا شده و قرار ملاقات بگذرند و لذت ببرند.
  • گروهی هم صرفا دنبال سکس هستند.
  • پیدا کردن دوستانی جهت همکاری در مسائل مختلف از جمله اقتصادی ، فرهنگی و سیاسی و غیره.
  • مباحث علمی، یادگیری زبان،و پیدا کردن جواب برخی از سئوالات خود.
  • برخی نیز برای کسب تجربه و آشنائی با فرهنگ و ادبیات افراد مختلف به چت می پردازند.

زنان - تحول و بیداری(قسمت سوم)

 ما در قرن بیست و یکم در شرایط بیداری عجیبی بسر می بریم. شرایط فرهنگی و اجتماعی ما به سرعت در حال تغییر و تحول است. جلوه ها و نمودهای این بیداری انسان را مسحور خود می کند و انسان در آرامش متفکّرانه در ذهن خود به نظاره آن می نشیند. در این میان بیداری و تحول زنان انسان را به تعجب وا می دارد کسانیکه طی هزاران سال گذشته در شرایط مرد سالارانه می زیستند و مطیع مردان بودند و بعضا مردان آنها را شایسته کامل شدن و عقلانیت نمی دانستند. و در برخی جوامع نیز مردان به شدت آنها را در حجاب قرار میدادند و حق فعالیتهای اجتماعی و سیاسی را از آنها سلب می کردند و خود به اریکه ی قدرت می نشستند و آنها را دنباله روی خود کرده بودند. زنانی که شرایط مساوی برای کسب آگاهی و بینش هم اندازه مردان نداشتند و یک نابرابری بزرگی بین زن و مرد وجود داشت که هم اکنون نیز کماکان ادامه دارد.

البته چنین روندی عامرانه و با برنامه ریزی قبلی از سوی مردان نبوده است. بلکه این یک روند طبیعی تداوم بقای نسل انسان بوده است که مردان بعلت برتری ذاتی از نظر قدرت بدنی نسبت به زنان و همچنین توانایی در ارائه رفتارهای خشونت آمیز برای صیانت از حریم خانواده و به دست داشتن اقتصاد خانواده خودبخود آنها را برای تسلط نسبت به زنان سوق می داد. و مرد حامی زن و فرزندان می شد. و زن در سایه حمایت او زندگی می کرد. و اینگونه مرد یکه تاز میدان می شد.

اما با پیشرفت جامعه انسانی و از بین رفتن تهدیدات گذشته و کار کردن زنان در بیرون از خانه و کسب استقلال مالی،که همراه با افزایش علم و دانایی انسان بود کم کم انسانها به خود آمدند و حقوق همدیگر را شناختند. و برابری خود را درک کردند. و گویا نقشهای گذشته مردان هم در قبال زنان  بتدریج تضعیف شد. و زنان به بازیابی خود پرداختند و بخود اندیشیدند که آنها هم به اندازه مردان حق و حقوقی دارند که باید به آن برسند.

 به نظر می رسد که با پیشرفت جوامع انسانی و افزایش دانایی و کامل شدن امنیت، زنان به سوی استقلال کامل پیش بروند و بدون نیاز به کسی که باید برای او امنیت ایجاد کند زندگی کنند. در پی چنین وقایعی است که جنبش های فمینیستی در جهان شکل گرفته است و در رفتارهای اجتماعی زنان تغییرات محسوس را می بینیم. رفتارهای که بعضا چنان افراطی است، که باعث بروز مشکلاتی می شود. امروزه بخشی از اختلافات خانوادگی و کجروی های اجتماعی مربوط به استقلال و بیداری و تحول اجتماعی و فرهنگی زنان است. و زنان مایل هستند رفتارهای استقلال طلبانه از خود بروز دهند. اما برخی از مردان طبق عادات گذشته چنین چیزی را نمی پسندند و با آن مبارزه میکنند و چون زنان نیز جایگاه خود را پیدا کرده اند بعضا مجبور به طلاق می شوند.اما واقعاً زنان به پیش می تازند و در شرایط فراهم آمده بهتر از مردان به علم و دانش می پردازند و به همه اطلاعات دسترسی دارند( چیزی که قبلاً امکان نداشت.) به رادیو، تلویزیون، ماهواره، اینترنت، روزنامه، مجله، و و و... همه اینها آنها را دگرگون خواهد کرد. و ممکن است در آینده در رهبریت جوامع از مردان پیشی گیرند و یا حداقل تعادلی بین زن و مرد به وجود بیاید.

زنان - معجزه سخن گفتن(قسمت دوم)

شکی نیست که خانوم ها  بهتر از آقایان می توانند  سخن بگویند. و هوش لفظی – زبانی آنها بالاتر از آقایان است. و در این زمینه استاد ترند و بیشتر از مردان توانایی حرف زدن را دارند. لطیفه ای است که میگویند به ملانصرالدین می گویند اگر دو جمجمه پیدا کنیم از کجا بدانیم که این جمجمه ها متعلق به زن است یا مرد ؟ می گوید به فک آنها نگاه می کنیم. هر کدام بیشتر ساییده شده  باشد زن است.

مردان بیشتر تمایل به سکوت دارند. شکایت برخی از خانم ها هم این است که آقایان با آنها کمتر سخن می گویند.

این خصیصه که زنان بیشتر تمایل به حرّافی دارند باعث شده است. آنها جذب مردانی بشوند که زیاد حرف می زنند و آنهم حرفهای قشنگ ، قشنگ. گرچه از درون تهی باشند. چنین مردانی میتوانند با حرفهای استادانه خود به راحتی خانمها را تحت تاثیر قرار دهند. حتی به آنها دروغ بگویند .اما چنان سر پوش بر ای  آن درست کنند که خانم ها اصلا متوجه نشوند.

اصولا پسرانی با چنین خصوصیات در مواجهه با خانم ها بهتر ارتباط برقرار می کنند.  اما چه بسا پسران شایسته و خوبی که توسط دختران شناخته نمی شوند. ودر زندگی جذب افرادی می شوند که در حقیقت ممکن است شایستگی نداشته باشند. و ای بسا پسر خوش تیپ و خوش زبانی که ماهیت خرابی دارد، در دل دختری جا کند، و زندگی او را در معرض خطر قرار دهد.

خانوم ها از طریق خوش زبانی کردن و اصرار بر آن، به راحتی گول می خورند و فکر میکنند که حتما این گفته ها جنبه راستین قضیه است.

البته این به این معنی نیست که همه خانم ها شبیه هم هستند. بلکه خانم هایی هم هستند که ممکن است اینگونه نباشند.

 چه خوب است که مرد در مواجهه با زن مهارت حرف زدن را داشته باشد. اما برخی از مردان خوب، کم حرف هستند، و هم ضرورتی نمی بینند که حرافی کنند و متوسل به دروغ شوند. تا شاید به هدف خود برسند.از طرفی آگاه کردن دیگران از مکنونات قلبی برخی مواقع ضرورت دارد.

دختر ممکن است زود گول بخورد اما زود هم گول  می زند. آنهم با برنامه و تصمیم و اراده خود. فقط تصمیم بگیرد آن موقع این توانایی را دارد تا با برنامه حرکت کند. آقا هم فکر می کند شانس به او رو ی آورده است.

اصولا زنان در بر خورد های میان فردی با برنامه تر از مردان حرکت می کنند. در حوادثی که در روزنامه ها می نویسند. زنانی که توسط مردان به قتل می رسند، بیشتر به علت خشم ناگهانی مردان به قتل میرسند و اما مردانی که توسط زنان به قتل می رسند با برنامه و توطئه قبلی و آگاهانه به قتل می رسند و پس از آن، زنان احساس ندامت کمتری نسبت به مردان دارند.

یک جمع بندی کلی نشان می دهد که خانمها با هر خصوصیاتی که در نظر بگیریم، بیشتر از آقایان در معرض خطرند و بیشتر و زودتر از آنها  فریب می خورند. گر چه ابتدا دست نیافتنی به نظر می رسند.