ساعت بدن

همانطور که ما برای انجام بسیاری از کارهای روزمره خود به ساعت نیاز داریم بدن ما هم برای انجام بسیاری از برنامه های خود از ساعت درونی استفاده می کند. مثلا در یک ساعت مشخصی دما بدن بالا می رود و یا در ساعت مشخصی انسان از خواب بر می خیزد و در ساعت مشخصی اسید معده ترشح می کند. ساعت درونی انسان مربوط به تکامل بدن انسان برای پاسخ گویی به نور و روشنایی روز است تا بتواند بدن را در حد اکثربهره وری قرار دهد. چون ساعت بدن ما بر اساس نور خورشید تنظیم می شود و بدن به ما می گوید که شب برای خوابیدن و روز برای بیداری و فعالیت است.
اگر نظم این ساعت درونی به هم بخورد بدن انسان هم دجار مشکل می شود و برای تنظیم مجدد آن ممکن است یک هفته زمان لازم باشد. مثلا زمانیکه بدن ما عادت کرده است ساعت 6 بیدار شود و در ساعت 7 صبحانه بخورد. و اگر ما چند روز این عادت را تغییر داده و در ساعت 8 بیدار و ساعت 9 صبحانه بخوریم در این صورت سیستم ساعت بدن به هم می خورد و ناراحتی های گوارشی پیدا می شود و ریتم خواب ما هم عوض می شود و ما شب ها دیر به خواب می رویم و زندگی ما تحت تاثیر برنامه های تغییر یافته قرار می گیرد.
مکانیسم بدن انسان بطور طبیعی مایل است با تاریک شدن هوا به خواب رود و صبح با اولین روشنائی بیدار شود اما عادت زندگی می تواند آن را جابجا کند و حتی سن و شرایط فزیولوژیک انسان در ساعت بدن تاثیر می گذرد برای همین اوج شب زنده داری و دیر خوابیدن مربوط به نوجوانان است. نوجوانان دیر می خوابند و دیر هم از خواب بیدار می شوند و ما هر چه پیرتر می شویم تحمل ما برای دیرتر خوابیدن کاهش پیدا می کند و ساعت بدن ما هم تغییر پیدا می کند