چند درصد ایرانی ها مذهبی اند؟

موسسه معتبر گالوپ در یک نظرسنجی اهمیت مذهب در زندگی مردم 143 کشور جهان و همچنین ایالت های مختلف آمریکا را برآورد کرد.
به گزارش عصر ایران این نظرسنجی بر روی حدود یک هزار فرد بالغ در هر یک از کشورهای جهان و در فاصله سال های 2006 تا 2008 صورت گرفت که نتایج آن به تازگی توسط گالوپ اعلام شده است.
گالوپ در این نظرسنجی از مخاطبان پرسیده است: 
« آیا مذهب نقش مهمی در زندگی روزانه شما دارد؟»
در این میان 83 درصد پاسخگویان در ایران به این سئوال جواب مثبت دادند و از این رو ایران در بررسی گالوپ در زمره یکی از مذهبی ترین کشورهای جهان قرار گرفته است.
یافته های این نظرسنجی نشان می دهد کشورهای مصر، بنگلادش، سری لانکا، اندونزی و کونگو در بین مذهبی ترین ملت های جهان قرار دارند به طوری که بالغ بر 98 درصد یا بیشتر ساکنان این کشورها نقش مذهب را در زندگی خود پررنگ دانستند.
در مقابل استونی، سوئد، دانمارک، نروژ و جمهوری چک در زمره کشورهایی قرار دارند که مذهب کمترین نقش را در زندگی مردمان آن ایفا می کند. در این کشورها کمتر از 21 درصد به سئوال مذکور پاسخ مثبت دادند. درصد برخی کشورهای دیگر در این نظرسنجی به شرح زیر است (اعداد نشان دهنده درصد افرادی است که مذهب را در زندگی خود مهم تلقی کرده اند):
لبنان: 86 درصد - هند و عراق: 79 درصد - کره جنوبی، کانادا و تایوان: 45 درصد – اسرائیل و سنگاپور: 50 درصد – اتریش: 55 درصد – سوئیس: 42 درصد
همچنین در این نظرسنجی، 50 ایالت آمریکا از نظر اهمیت مذهب در زندگی مردم آن با یکدیگر مقایسه شده است. در بین ایالت های آمریکا، می سی سی پی با 85 و ورمونت با 42 درصد دارای بیشترین و کمترین افراد مذهبی بوده اند. نتایج بدست آمده برای برخی دیگر از ایالت های آمریکا نیز به شرح زیر است:
آلاباما: 82 درصد – کارولینای جنوبی: 80 درصد – لوئیزانا و آرکانزاس: 78 درصد – اوکلاهاما: 75 درصد – تگزاس: 74 درصد – نوادا: 54 درصد – واشنگتن: 52 درصد – ماساچوست: 48 درصد