هفت گام اعتماد به نفس

نویسنده کتاب «اعتماد به نفس» گفت: اعتماد به نفس هفت گام دارد و مانند باتری به انسان نیرو می‌دهد. همچنین تشویق و تنبیه اطرافیان در تغییر میزان این انرژی تاثیرگذار است._
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، دکتر میرمحمد مجد تیموری، در نشستی که در فرهنگسرای خانواده برگزار شد، افزود: اعتماد به نفس مانند باتری به ما نیرو و انرژی می‌دهد و این نیرو و عنصر از دوران کودکی شکل می‌گیرد. 
وی در این نشست که به جای جلسه نقد و بررسی کتاب «اعتماد به نفس»، به فرصتی برای تشریح و توصیف این کتاب از سوی نویسنده اثر به عنوان تنها متکلم جلسه تبدیل شده بود، افزود: اگر به توان‌های کودکان اهمیت دهیم و با تشویق از آنها حمایت کنیم، توان‌ شخصی آنها افزوده می‌شود. همچین برخی از کودکان ناتوانی‌هایی دارند که به آنها معلولان جسمی یا معلولان ذهنی می‌گوییم که برخی از این معلولیت‌ها قابل درمان‌اند و خانواده‌ها باید به کودکان خود امید دهند تا این بیماری درمان شود و هرگز نباید محدودیت‌های آنها را به روی آنها آورد، زیرا اعتماد به نفسشان را پایین می‌آورد. 
مجد تیموری با اشاره به بخشی از کتاب که روند اعتماد به نفس را هفت پلکان ذکر می‌کند، اظهار داشت: مرحله اول خودشناسی است که در این مرحله کودکان خودشان را عضو خانواده می‌دانند.
 مرحله دوم خودباوری است و در این مرحله می‌پرسد من کیستم و سپس پدر و مادر خود را می‌شناسد. 
وی در ادامه گفت: کودک در مراحل بعدی به احترام خود و معارفه خود می‌پردازد. در این مرحله شخصیت در کودکان شکل می‌گیرد و او دوست دارد توسط دیگران دیده شود. مسوولیت خانواده نیز از توجه به کودک از طریق درآغوش کشیدن، بوسیدن و تشویق شروع می‌شود. 
نویسنده کتاب «اعتماد به نفس» افزود: تشویق و تنبیه در افزایش و کاهش اعتماد به نفس کودکان بسیار موثر است، اما هیچ‌گاه اعتماد به نفس فرد به صفر نمی‌رسد. تغییر میزان اعتماد به نفس در دوران گوناگون زندگی طبیعی است و به شرایط روحی، درونی و پیرامون ما بستگی دارد. 
وی گفت: کسانی که از هریک از پله‌های اعتماد به نفس بالا نروند، در دوران بزرگسالی کمبود ناشی از عدم چنین صعودی در وجود آنها نمود پیدا می‌کند و در شخصیت آنها تاثیر می‌گذارد. معمولا این‌گونه افراد از محیط پیرامون خود بیشتر تاثیر می‌گیرند. کسانی هم که دچار اعتماد به نفس کاذبند، زود سرخورده می‌شوند و در این میان خانواده نقش به‌سزایی دارد. 
مجد تیموری با اشاره به این که بنیان اعتماد به نفس در دوران کودکی شکل می‌گیرد، اظهار داشت: در سن جوانی و میان‌سالی تنها روش حل این مشکل، اعتماد به نفس دادن به یکدیگر است و در این میان مردان بیش از زنان به اعتماد به نفس نیاز دارند، زیرا مردان بیش از زنان به انتقاد و عیب‌جویی دیگران حساس‌اند و این مساله در آنها نوعی افسردگی و ترس و اظطراب ایجاد می‌کند.
خبر گزاری کتاب ایران
http://www.ibna.ir/vdcg7w9w.ak9ty4prra.html


روز معلم

روز معلم را به همه معلمان تبریک می گویم

مقام معلم
می توان در سایه آموختن                     گنج عشق جاودان اندوختن
اول از استاد، یاد آموختیم                      پس، سویدای سواد آموختیم
از پدر گر قالب تن یافتیم                        از معلم جان روشن یافتیم
ای معلم چون کنم توصیف تو                  چون خدا مشکل توان تعریف تو
ای تو کشتی نجات روح ما                     ای به طوفان جهالت نوح ما
یک پدر بخشنده آب و گل است               یک پدر روشنگر جان و دل است
لیک اگر پرسی کدامین برترین                 آنکه دین آموزد و علم یقین

  مرحوم استاد حسین شهریار