خواب نیمروزی، سطح یادگیری و خلاقیت افراد را افزایش می دهد

دانشمندان دریافته اند که خواب دیدن به هنگام خواب نیم روزی، بر سطح یادگیری و میزان خلاقیت افرادی که در حال درس خواندن و مطالعه هستند، تاثیر مثبتی دارد.

مدت ها پیش ثابت شد که افرادی که پس از درس خواندن و یادگیری مطلبی به خواب می روند، پس از بیدار شدن از خواب از افرادی که چرت نمی زنند، عملکرد بهتری دارند.

در حالی که بسیاری از افراد برای آمادگی پیش از امتحانات، به ناچار تا صبح بیدار می مانند. اما دکتر درو داوسون، مدیر «مرکز تحقیقات دانشگاه جنوب استرالیا» می گوید درس خواندن و خواب خوب شبانه، تاثیر بیشتری بر میزان یادگیری دارد.

دکتر داوسون که تحقیق پژوهشگران دانشکده پزشکی هاروارد را مورد بازبینی قرار داده است، می گوید: «مسئله جالب این است که افرادی که در مورد درسی که مطالعه می کردند، خواب دیده بودند، از افرادی که در مورد کار و یا مطالعه خود رویا ندیده بودند، بازده بهتری داشتند. میزان یادگیری این افراد از کسانی که اصلاً نخوابیده بودند، خیلی بیشتر بود.»پژوهشگران به منظور آزمایش نظریه خود به افراد یاد دادند تا جای یک طرح کامپیوتری خاص را در حافظه خود حفظ کنند. آن ها از یک گروه از شرکت کنندگان خواستند تا  پیش از انجام این آزمایش، چرت بزنند، اعضای گروه دوم، بیدار نگهداشته شدند و سومین گروه نیز اجازه داشتند که بخوابند، اما محققان آن ها را چند بار بیدار کردند تا دریابند که در حال خواب دیدن بودند و یا خواب بی رویا داشتند.خواب نیمروزی

آقای داوسون می گوید این اولین باری است که رابطه بسیار روشن بین محتوای رویای افراد و تغییراتی که در سطح عصبی مغزشان رخ می دهد، نشان داده شده است.

وی می افزاید: «این تحقیق، به ویژه برای افرادی که به اندازه کافی نمی خوابند، کاربردهای گسترده ای دارد. احتمال دارد که بعضی از عوامل بسیار مهم یادگیری، به هنگام خواب شکل بگیرد و ممکن است افرادی که به اندازه کافی نمی خوابند، در واقع روند یادگیری خود را مشکل تر می کنند.»

دکتر داوسون خاطرنشان می کند در نهایت ممکن است به مرحله ای برسیم که بتوانیم برنامه ای را طراحی کنیم تا برای به حداکثر رساندن سطح یادگیری، خواب نیم روزی را در برنامه روزمره افراد بگنجانیم.

پژوهشگران با اشاره به تعصبات فرهنگی و اجتماعی درباره خواب نیم روزی به هنگام درس خواندن و یا در محل کار، تاکید می کنند  که بی خوابی و یا فقدان خواب کافی در طی روز و یا به هنگام شب، پیامدهای جدی بر میزان یادگیری افراد دارد.

دکتر کالین سالیوان، استاد علوم پزشکی دانشگاه سیدنی می گوید یک ساعت زودتر به رختخواب رفتن عامل مهمی بر بالا رفتن میزان یادگیری و افزایش خلاقیت است.

نتایج این تحقیق در نسخه اینترنتی ماه آوریل نشریه «Current Biology» منتشر شده است.

منبع این خبر