سودمندی آموزش گروهی دانش آموزان در کاهش اضطراب امتحان

آموزش گروهی دانش آموزان در کاهش اضطراب آنان در امتحان تاثیر چشمگیری دارد.

به گزارش شبکه خبر سه تن از پژوهشگران بخش روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، تأثیر آموزش گروهی را با روش های شناختی-رفتاری بر کاهش اضطراب امتحان ۶۰ دانش آموز دوره پیش دانشگاهی بررسی کردند.

افراد مورد بررسی در ۱۰ جلسه گروه درمانی شامل آموزش آرامش عضلانی و شناخت درمانی رویارویی با استرس شرکت کردند.

برپایه این بررسی که مشروح آن در مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران منتشر شد، آموزش گروهی با روش های شناختی- رفتاری، اضطراب امتحان دانش آموزان را تا حد یک سوم میزان اولیه کاهش می دهد .

این بررسی همچنین نشان می دهد، آموزش گروهی، اضطراب دختران را بیش از پسران کاهش می دهد و در افزایش اعتماد به نفس دانش آموزان تأثیر چشمگیری دارد.

اضطراب امتحان نوعی اضطراب وابسته به موقعیت است که ممکن است باعث کاهش درخور توجه توانایی افراد هنگام امتحان شود.

کشف فضایی از مغز مرتبط با درون نگری

نورولوژیستهای انگلیسی فضایی از مغز را کشف کردند که در افراد با قوه درون نگری بالا بسیار توسعه یافته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، دانشمندان دانشگاه کالج لندن ناحیه ای تخصصی از مغز را یافتند که ویژه پردازش درون نگری است.

درون نگری عمل تجزیه افکار و یک جنبه کلیدی از هوشیاری بشر است که می تواند در افراد مختلف با درجه های مختلف ظهور پیدا کند به طوریکه توانایی درون نگری از فردی به فرد دیگر متفاوت است. درون نگری در واقع فکر کردن فرد به تفکرات خود و آگاهی ذاتی فرد از آن چیزی است که در درونش میگذرد.


اکنون نتایج این کشف می تواند به درک بهتر این عنصر مهم هوشیاری انسان کمک کند.

این دانشمندان کشف کردند که حجم ماده خاکستری کورتکس جلوپیشانی پیشین می تواند به عنوان یک شاخص مهم در توانایی درون نگری افراد مورد استفاده قرار گیرد. درحالیکه ماده سفید متصل به این فضای ماده خاکستری مغز با فرایندهای درون نگری ارتباط دارد.

این محققان برای 32 فرد سالم یک سری آزمایش را تجویز کرده و همزمان فعالیت مغزی این داوطلبان را با رزونانس مغناطیسی تحت کنترل قرار دادند.

با اندازه گیری فرایند درون نگری و محاسبه ابعاد این دو فضای مغزی داوطلبان، این تیم به این نتایج دست یافت.

براساس گزارش ساینس، این دانشمندان در این خصوص توضیح دادند: "دو بیمار متاثر از یک بیماری روحی را تصور کنید که یکی از آنها به بیماری خود واقف است و دیگری متوجه آن نیست. فرد اول تصمیم می گیرد تحت درمان پزشکی قرار گیرد اما فرد دوم تمایلی به این کار ندارد. اگر ما بتوانیم خودآگاهی را در سطح نورولوژیکی درک کنیم شاید بتوانیم درمانهایی را برای بیمار دوم نیز توسعه دهیم در حقیقت ما می خواستیم بدانیم چرا ما از بعضی از فرایندهای روحی و ذهنی خود آگاهیم درحالیکه این حس خودآگاهی در دیگران وجود ندارد."

چگونه یک مدرسه زیبا داشته باشیم؟

نویسنده : صدیقه جعفری 

عصری که ما در آن زندگی می کنیم به کلی متفاوت از زمان های گذشته است پدیده های جدید متنوع و به هم پیچیده آنچنان فراوان و نو به نو شده اند که دانایی ها، توانایی ها و امکانات را اجتناب ناپذیر می کند. البته این دانستنی ها و مهارت ها باید قادر باشند امنیت روانی و احساس زیبایی دوستی را در مواجهه با مشکلات زندگی تضمین کند. در روند استفاده از امکانات در راه مقابله منطقی و فراگیر مسایل دنیای جدید به خصوص نگرش های جوانان باید از اصول بهداشت روانی استفاده نمود، چرا که نوجوانان ما نیازمند فضای شاد برای شاداب زیستن هستند. در شرایطی که اکثر منازل در مناطق شهری تبدیل به آپارتمان های کوچک و تاریک و به دور از فضاهای بازی و حرکتی برای کودکان است حداقل کاری که می توان در تامین بهداشت جسمی و روحی آنان داشته باشیم ایجاد فضای مفرح و شادی بخش در مدرسه است چرا که دانش آموزان چندین ساعت از روز را در مدرسه می گذرانند و اگر فضاسازی مناسبی در مدارس انجام شود مسلما به شاد زیستن فرزندان خود کمک بسیار مهمی خواهیم کرد.

ادامه مطلب ...

تنبیه دیجیتالی!

به گزارش خبرگزاری مهر، زمانی ترسناک ترین تنبیه های والدین برای گرفتن نمره های بد در مدرسه به این موارد خلاصه می شد: نمره بد گرفتی؟ در خانه می مانی و هیچ یک از دوستان خود را نمی بینی. با پدر و مادرت بد حرف زدی؟ در اتاق خودت می مانی از شام هم خبری نیست.

همچنین بزرگترین تنبیه برای نوجوانان بالای 16 سال در آمریکا گرفتن گواهینامه رانندگی و کلیدهای خودرو آنها بود.

این درحالی است که در عصر دیجیتال مفهوم تنبیه نیز مجازی شده است. چرا که امروز نوجوانان از اینکه در خانه بمانند و در اتاق خود حبس شوند بسیار خوشحال می شوند چون می توانند با رایانه و تلفن همراه خود سرگرم شوند.

بنابراین والدین تصمیم گرفته اند تنبیه های خود را سازگار با توسعه فناوری دیجیتالی کنند به طوری که امروز ترسناک ترین تنبیه ها برای نوجوانان شامل این موارد می شود: نمره بد گرفتی؟ تلفن همراهت را به من بده! وقتی رایانه ات را گرفتم می فهمی که نباید با والدینت بد حرف بزنی!

در این راستا موسسه تحقیقاتی Pew Internet and American Life Project تحقیقاتی را در خصوص استفاده نوجوانان از فناوریهای نوین و روش تنبیه آنها توسط والدین انجام داده است.

نتایج این تحقیقات حاکی از آن است که 93 درصد از نوجوانان آمریکایی از اینترنت و ایمیل استفاده می کنند اما استفاده از اینترنت صرف انجام کارهایی از قبیل مطالعه و یا جستجوی اخبار نمی شود بلکه از اینترنت برای ورود به فیس بوک و چت کردن استفاده می کنند.

زمانی والدین برای تنبیه نوجوانان تلویزیون را خاموش می کردند اما امروز رایانه و تلفن همراه را خاموش می کنند.

50 درصد از نوجوانان برای انجام تماسهای تلفنی خود از تلفن همراه استفاده می کنند و تنها 30 درصد از ارتباطات آنها با یک دوست از طریق دیدار شخصی انجام می شود و بقیه ارتباطات در فیس بوک، سرویسهای چت و سایر گردهماییهای مجازی اتفاق می افتد.

در این راستا، 62 درصد از والدین برای تنبیه فرزندان خود تلفن همراه آنها را می گیرند و در مراحل پیشرفته تر این تنبیه ها به خاموش کردن رایانه منجر می شود.

براساس گزارش واشنگتن پست، در این خصوص ریچارد ویسبورد روانشناس دانشگاه هاروارد توضیح داد: "این روش تنبیه مدرن واقعا جواب می دهد و عملکرد آن مثل این است که در گذشته نوجوانان را از داشتن یک آخر هفته آزاد قدغن می کردند".

اکنون والدین تنها روش قدغن کردن نوجوانان خود را از داشتن ارتباطات اجتماعی تغییر داده اند و این تغییر در راستای تغییر مفهوم ارتباطات انجام شده است. والدین می دانند که تلفن همراه چقدر برای فرزندان آنها حیاتی است و می دانند که چطور می توانند نوجوانان را تنبیه کنند.

در همین رابطه:

تنبیه و ابعاد آن

شخصیت فرزندان خود را به خاطر نمره ضعیف تخزیب نکنید

  دریافت کارنامه تحصیلی معمولا برای دانش‌آموزان و والدین آن‌ها با اضطراب و دلهره همراه است و این استرس در میان دانش‌آموزانی که به هردلیل امتحان خود را باموفقیت برگزار نکردند، بیشتر دیده می‌شود. بدون شک همه دانش‌آموزان در امتحانات نتایج دلخواه و مناسب را بدست نمی- آورند و علت این مساله نیز به عوامل مختلفی بستگی دارد. ویژگی‌های فردی دانش‌آموز، عوامل آموزشگاهی، خانوادگی و اجتماعی می‌تواند در نحوه نتیجه‌گیری دانش‌آموز موثر باشد اما برخی از والدین بدون توجه به این مسایل، نتایج ضعیف درسی فرزندان خود را بر نمی‌تابند و پس از اطلاع از نمرات ضعیف فرزند خود، به آن‌ها برچسب‌های ناروایی می‌زنند. زدن برچسب نه تنها هیچ کمکی برای پیشرفت تحصیلی دانش‌آموز نمی‌کند بلکه در اغلب موارد دانش‌آموز را از اشتیاق ادامه تحصیل و کسب موفقیت درسی هم باز می‌دارد. صدور کارنامه‌های دانش‌آموزان دوره‌ابتدایی و بعداز آن دوره راهنمایی چند روز دیگر آغاز می‌شود و باتوجه به سنین دانش‌آموزان یاد شده، نحوه برخورد با نتایج تحصیلی این گونه دانش‌آموزان ضروری به نظر می‌رسد. یک برخورد نامناسب می‌تواند همه تلاش‌های والدین، معلمان و مسوولان مدرسه را باناکامی روبه‌رو کند و به یقین این نتیجه مورد نظر هیچ یک از عوامل یاد شده نیست. کارشناسان تربیتی به خانواده‌ها توصیه می‌کنند که هنگام دریافت کارنامه دانش‌آموزان و اطلاع از نمرات ضعیف فرزندان خود، مواظب روح و روان آن‌ها باشند و از سخت‌گیری و بی‌احترامی نسبت به آن‌ها پرهیز کنند

ادامه مطلب ...

عامل گرفتن نمره بد در مدرسه کشف شد

پژوهشگران در تحقیقات گسترده ای بر روی نوجوانان دریافتند که گرفتن نمره های بد در مدرسه به دلیل یک نقص ژنتیگی در  DNA  است. تیم تحقیقاتی «کوین بیور» از دانشگاه ایتالیایی فلوریدا کشف کرد که برخی جهش های ژنتیکی بر روی ژن های مسئول رمز گذاری دوپامین با گرفتن نمره در مدرسه ارتباط دارد. این محققان با مقایسه وضعیت تحصیلی و اطلاعات مربوط به DNA  دو هزار و 500 نوجوان محصل در دبیرستان و راهنمایی این ارتباط  میان ژن ها و نمره امتحانات را کشف کردند. این ژن مسول عملکرد انتقال دهنده ی عصبی دوپامین ( پیام رسان شیمیایی مغز ) هستند. دوپامین مسئول حس شادی و خشنودی ناشی ازبسیاری از رفتار های ماست. این تحقیقات نشان داد که ارتباط میان ژن ها و نمرات امتحان بسیار حائز اهمیت است بطوری که در برخی موارد دانش آموز از راهیابی به دانشگاه باز می ماند.


 بنظر نویسنده وبلاگ،

 بشر در آینده  به کشفیات زیادی دست خواهد یافت و ممکن است که هر نوع کشفی با کشفیات بعدی مورد بازنگری قرار بگیرد. بی ثباتی و تغییر پذیری از خصوصیات علم بشری است. بنابراین آگاهی از این کشفیات بسیار مفید و موجب وسعت دید می شود اما این به آن معنا نیست که فکر کنیم  تنبلی مطلقا توسط  ژنی کنترل می شود بلکه ممکن است عوامل دیگری نیز در این میان دخیل باشند که  نیازمند گذشت زمان هستیم. از طرف دیگر  این نوع کشف نباید موجب کوتاهی افراد در رفع تنبلی باشد و همه چیز را به گردن ژنها بیاندازد.

www.classro.blogsky.com   

تسلط به دو زبان از مغز محافظت می کند

براساس تحقیقاتی که در کانادا انجام شده است تسلط به دو زبان در مقابل کهولت سنی از مغز محافظت می کند.

دانشمندان دریافتند کسانی که از کودکی به دو زبان تکلم می کنند در مقایسه با کسانی که تنها یک زبان می دانند کمتر دچار ضعف قوای مغزی می شوند.

مطالعات قبلی به روی کودکان نشان می داد که دوزبانه بودن می تواند بر خلاقیت و مهارت های انسان در حل مسائل بیافزاید، اما تاثیر توانایی در تکلم به دو زبان بر مغز در دوران کهولت تاکنون مجهول بود.

نتایج مطالعه اخیر در نشریه "روانشناسی و سالخوردگی" منتشر شده است.

در حدود 150 بزرگسال که نیمی از آنها دوزبانه و نیم دیگر یک زبانه بودند مورد مطالعه قرار گرفتند و سرعت واکنش آنها مورد بررسی قرار گرفت.

به نظر می رسید که سرعت واکنش افراد دوزبانه که بیش از 60 سال داشتند کمتر از همتاهای یک زبانه اما خیلی جوانتر آنها نبود.

علت این مساله که چرا تسلط به دو زبان می تواند عملکرد مغز را بهبود بخشد روشن نیست.

تسلط به دو زبان می تواند بر شماری از فرآیندهای مغزی تاثیر بگذارد، با این حال فواید آن احتمالا تنها زمانی پدیدار می شود که فرد هر دو زبان را به طور روزانه تکلم کند.

در همین رابطه:

آیا اندیشه گرفتار زبان است؟

آیا اندیشه گرفتار زبان است؟

گای دویچر، در روزنامه «هرالد تریبیون» در مقاله‌ای با عنوان «آیا زبان شما چگونگی فکر شما را شکل می‌دهد؟» می‌نویسد: پژوهش‌های چندسال اخیر نشان می‌دهد که هنگامی که ما زبان مادری خود را می‌آموزیم همراه آن رفتارهای فکری مشخصی را هم یاد می‌گیریم و این رفتارهای فکری تأثیر مهمی در شکل‌گیری نوع تجربیات ما از جهان پیرامون دارند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد هر زبان به خاطر ساختار ویژه‌ای که دارد متکلمانش را ناچار می‌کند در افکار خود رفتارها و چارچوب‌های مشخصی را دنبال کنند.

ادامه مطلب ...

کودکان و شکل گیری اعتماد به نفس

منشاء بسیاری از مشکلات رفتاری انسان نداشتن اعتماد به نفس است.  امروزه جوامع تاوان سنگینی را به علت نداشتن اعتماد به نفس افراد خود، متحمل می شود. بزهکاری های اجتماعی و انحرافات دختران و پسران و ناراحتیهای روحی و روانی، همه و همه با اعتماد به نفس مرتبط هستند و در همه این افراد نوعی احساس بی ارزشی  و عدم پذیرش خود که از مشخصات نداشتن اعتماد به نفس است موج می زند و اغلب آنها احساس می کنند که دوست داشتنی نیستند.

تحقیقات نشان می دهد که اغلب افراد از دوران کودکی مشکلاتی در رابطه با اعتماد به نفس خود دارند. لذا وقتی افراد بزرگ می شود و به خود شناسی می رسند سعی در جبران کمبود ها بر می آیند و کوشش می کنند اعتماد به نفس را در خود بوجود بیاورند. اما واقعیت این است که اگر این افراد قادر باشند که واقعا در خود اعتماد به نفس بوجود بیاوند مثل آن افرادی نخواهند بود که از دوران کودکی با اعتماد به نفس تربیت شده اند.

اگر بطور ساده بخواهیم اعتماد به نفس را تعریف کنیم باید بگوئیم که اعتماد به نفس زمانی در کودک شکل می گیرد که وی احساس دوست داشتنی بودن و احساس کفایت و شایستگی کند. و این هم در درجه اول از طریق کیفیت رابطه ما با فرزندان نضج می گیرد.

والدین در ابتدای زندگی کودکان، برای آنها حکم خدا را دارند. آنچه والدین در باره کودکان می گویند وحی منزل است و کودک باور می کند. به عنوان مثال انواع بر چسب هایی که به بچه ها زده می شود، برای کودک این باور را به همراه دارد که آنها نه تنها آن بر چسب ها را دارا می باشند بلکه کم کم احساس ارزشمندی خود را از دست داده و تصور منفی از خود پیدا خواهند کرد. اینکه فرزندان ما چه افرادی هستند مهم نیست آنچه مهم است این است که آنها چه تصوری از خود دارند. لذا برای داشتن اعتماد به نفس در کودکان قبل از هر چیز باید انتقاد لفظی و بر چسب های مختلف راکنار بگذاریم.

برای شکل گیری اعتماد به نفس بالا چهار عامل زیر ضروری است:

1-     احساس تعلق داشتن: احساس تعلق برای کودکان امنیت و آرامش را به دنبال دارد. تعلق داشتن به خانواده و دوستان و عضو گروهی شدن و در باشگاهها عضو بودن و داشتن تاریخچه و گذشته، همه اینها برای کودک احساس تعلق داشتن را به همراه دارد. در همین رابطه است که کودکان از شنیدن خاطرات گذشته خود توسط والدین احساس لذت و غرور می کنند چون فکر می کنند ریشه دار و دارای پیوستگی هستند. وظیفه ما والدین این است که احساس تعلق را در فرزندانمان بوجود بیاوریم  و آن را تقویت کنیم.

2-     منحصر به فرد بودن: بچه ها کم کم که بزرگ می شوند به طور ذاتی پی می برند که با دیگران متفاوت هستند. وظیفه ماست که این تفاوت را در آنها انکار نکنیم بلکه آن را تقویت کنیم، اینکه او با دیگران فرق می کند و یک موجود بی همتا و بی نظیر است و نباید سعی کند، مثل دیگران باشد. او باید مثل خودش باشد و به آن افتخار کند.

3-     قدرت: بچه ها همانطور که رشد می کنند محیط را دست کاری می کنند و بزودی می فهمند که قدرت کنترل بسیاری از رویداد ها را دارند و می توانند به قدرت و استقلال شخصی برسند. والدین هم باید به این فرایند کمک کرده و به آنها این موقعیت را فراهم آورند. ما در این رابطه می توانیم به آنها مسئولیت دهیم تا احساس شایستگی کنند. بچه ها در صورت احساس موفقیت در کارها بیشتر احساس قدرت خواهند کرد.

4-     آزادی بیان: کودکان باید بتوانندخواست های خود را بیان کرده و نیاز های خود را طلب کنند و در این راه نباید احساس تهدید و تمسخر نمایند. همچنین بچه ها باید قادر باشند که احساسات خود را  به راحتی بیان کنند و این احساسات نباید مورد انکار والدین قرار گیرد چون احساس هیچ بچه ای اشتباه نیست.

نقص در هر کدام از موارد بالا نه تنها موجب شکسته شدن اعتماد به نفس می شود بلکه یکپارچگی درونی بچه ها را از بین برده و کودک برای جبران آن از طریق هدایت ضمیر ناخودآگاه و بطور خودکار دست به هر اقدامی می زند. عدم سازش با دوستان، بهانه گیری، تمسخر دیگران، آزار و اذیت والدین، کارشکنی، عزلت و گوشه گیری، اقدامات پست برای جلب توجه دیگران و غیره نمونه هایی از این اعمال هستند.

در همین رابطه:

عزت نفس، ضامن موفقیّت در پیشرفت تحصیلی

نکاتی درباره ی اعتماد به نفس کودکان

هفت گام اعتماد به نفس                                                                                          www.classro.blogsky.com

           

عزت نفس، ضامن موفقیّت در پیشرفت تحصیلی

 عزت نفس عبارت است از احترام به خود، خود ارزشمند دانستن یا تصویری که شخص از خودش دارد. مسأله عزت نفس و مقوله ارزیابی مثبت از خود از اساسی ترین عوامل در رشد مطلوب شخصیت کودکان و نوجوانان است.       

عزت نفس عبارت است از احترام به خود، خود ارزشمند دانستن یا تصویری که شخص از خودش دارد. مسأله عزت نفس و مقوله ارزیابی مثبت از خود از اساسی ترین عوامل در رشد مطلوب شخصیت کودکان و نوجوانان است. مطالعات و پژوهش های متعدد نشان می دهند که کودکان و نوجوانانی که دارای احساس خودارزشمندی و عزت نفس قابل توجهی هستند، نسبت به همسالان خود در شرایط مشابه، پیشرفت تحصیلی و کارآمدی بیشتری از خود نشان می دهند. پرورش احساس خودارزشمندی و عزت نفس در کودکان و نوجوانان از مهمترین وظایف و رسالت های اولیا و مربیان است که در این ارتباط بیشترین نقش برعهده الگوهای رفتاری است.

ادامه مطلب ...

تأثیر ضربه چکش انتقاد

بهترین هدیه ای که هر پدر و مادر می تواند به فرزند خود بدهد،اعتماد به نفس است.  اعتماد به نفس عصای سحر آمیزی است که میتواند آینده ی شخص را شکل دهد و در همه جنبه های زندگی فرد خود را نشان دهد، از دوستانی که انتخاب می کند و از موفقیت هایی که کسب می کند تا تشکیل زندگی و تربیت فرزندان.

امّا یک چیز می تواند تمام زحمات ما را در ایجاد اعتماد به نفس در فرزندانمان بر باد دهد و آن انتقاد لفظی است. انتقاد می تواند فرزندان ما را تحقیر و ورشکسته سازد  ومثل ضربات چکش که بر یک گلدان بی نهایت قیمتی فرود می آید ، آنها را بشکند. بچه ها خود را نمیتوانند بی واسطه ببینند بلکه از طریق ما خود را می بینند و از این طریق خود را ارزیابی می کنند. انتقادهای ما به آنها این پیام را می دهد که آنها بی ارزش و بچه بدی هستند چنین روندی اعتماد به نفس آنها را از بین برده و آنها به این نتیجه می رسند که نمی توانند فردی موفق و با کفایتی باشند.

تحقیقی در دانشگاه کالگاری آمریکا انجام شده که نشان میدهد سرزنش لفظی به مراتب بیش از کتک زدن اعتماد به نفس کودکان را در هم می شکند.آثار کتک زدن ممکن است خیلی زود از بین برود امّا آثار انتقاد و تحقیر بچه ها تا آخر عمر باقی می ماند. 

http://classro.blogsky.com/ 

چطور کودکان را به مطالعه علاقه‌مند کنیم؟

 ترجمه لادن نصیری: 

تحقیقات نشان داده است بیشتر کسانی که به کتاب و کتابخوانی علاقه دارند والدینی داشته‌اند که در دوران کودکی لحظات شیرین و گرمی را در هنگام خواندن داستان‌ها برای آنها ساخته و پرداخته‌اند.

توصیه‌های زیر راود را جذب مطالعه کنید، به طوری که کتاب را بهترین دوست خود بدانند و از آن جدا نشوند.

1 - زمان خاصی را به عنوان زمان خواندن داستان در نظر بگیرید : این مورد به خصوص برای کودکان نوپا بسیار مهم است. زمان قصه‌سرایی نبایدطولانی باشد، در اینجا کیفیت از همه چیز مهمتر است، اما سعی کنید آن را به صورت برنامه‌ای منظم در هر روز دنبال کنید.

2 - کتاب‌هایی را انتخاب کنید که خودتان از خواندن آنها لذت می‌برید، زیرا عدم علاقه شما، به خوبی در آهنگ کلام شما منعکس می‌شود.

3 - به خاطر داشته باشید که اغلب سطح شنیداری کودکان بالاتر از سطح خواندن آنهاست: پس فکر نکنید ممکن است کودک شما که در گروه سنی الف قرار دارد از شنیدن کتاب‌های گروه سنی ب، ج یا بالاتر لذت نبرد.

4 - همیشه قبل از خواندن، عنوان کتاب و نام نویسنده آن را اعلام کنید.

5 - داستانی را که می‌خوانید در ذهن خود تجسم کنید: مناظر را در ذهن خود ببینید، حتی زمانی که کتاب هیچ گونه تصویری ندارد. این کار باعث می‌شود که داستان را به زیبایی و واضح تعریف کنید.

6 - در حین خواندن از تنوع استفاده کنید: متناسب با داستان، تن صدای خود را بالا و پایین ببرید، با دستان و اعضای صورت خود اشارات گوناگونی پدید آورید. همه اینها در جذاب‌تر کردن داستان برای شما و فرزندتان کمک می‌کند.

7 -بسیاری از کودکان از«خواندن مکرر» یک داستان لذت می‌برند.

8 -کودکتان را تشویق کنید که صفحات را ورق بزند، یا حتی عباراتی که بلد است را بخواند: هر دوی شما می‌توانید با افزودن دیالوگ‌های جدید، صداهای متفاوت و اشارات مختلف به آن شاخ و برگ دهید.

9 - به آرامی بخوانید: در حین خواندن، سؤالاتی بپرسید و به پرسش‌های کودکتان پاسخ دهید. به عکس‌ها اشاره کنید و در مورد تصاویر کتاب بحث کنید. از کودکتان بپرسید: «فکر می‌کنی بعد از این چه اتفاقی خواهد افتاد؟»

10 - فعالیت‌های اضافه و متناسبی با فضای داستان، ارائه کنید: کارهایی مثل آشپزی یا درست کردن کاردستی که با داستان شما متناسب و هماهنگ باشند یا فعالیت‌هایی که خواندن را به عنوان بخشی از علوم و فنون غنی ادبیات شکوفا سازند و به پیشرفت در یادگیری مهارت‌های ادبی منجر شود.

11 - در زمان داستان با کودک خود مدارا کنید، اما در عین حال جدی و محکم باشید: چنانکه کودک شما نسبت به خواندن کتاب‌ بی‌میل است اجازه دهید در این حین نقاشی بکشد. شاید حتی بتواند یک نقاشی از فضای داستان بکشد!

12 - با آموزگار کودکان صحبت کنید یا به کتابخانه منطقه‌تان بروید تا از پیشنهادها و تجربیات آنها در این رابطه بهره‌مند شوید: به این وسیله فهرست‌های گوناگونی از کتاب‌های مختلف خواهید یافت و شاید حتی آنها بتوانند کتاب‌هایی که خواندن بلند آنها برای کودکان اثربخش بوده است را به شما معرفی کنند.

خواندن، یک فعالیت تفریحی است شما فقط روزانه 15 دقیقه برای آن وقت صرف‌کنید و از نتیجه سود بخش آن برای خود و فرزندانتان تا آخر عمر بهره بگیرید. http://www.edub.ir

msn.com


ادامه مطلب ...

در جستجوی طرحی برای پرورش خلاقیت و نوآوری در مدارس

بررسی ها و گزارش های موجود نشان می دهند که کشور ما در سال های گذشته از وضعیت مطلوبی در زمینه های گوناگون نوآوری های علمی برخوردار بوده است و توفیقات و دستاوردهای ارزشمندی را کسب نموده است. برخی از این دستاوردها عبارتند از: 

- دستاوردها و نوآوری ها در دانش های نوین.

- بومی سازی برخی از فن آوری ها و دانش های برتر.

- بهبود و کسب رتبه های جهانی در زمینه تولیدات

- کسب نشان ها و رتبه های برتر جهانی در زمینه اختراعات و اکتشافات.


ادامه مطلب ...