دقت بچه های دو زبانه بیشتر است!

پژوهشگران ایتالیایی دریافتند که قدرت شناختی و دقت بچه های دو زبانه ای که در خانواده هایی بزرگ می شوند که پدر و مادر به زبانهای مختلفی سخن می گویند بیش از بچه های تک زبانه است.

به گزارش خبرگزاری مهر، دانشمندان عصب زبانشناسی مدرسه عالی بین المللی مطالعات پیشرفته در تریسته کشف کردند که مغز کودکان دو زبانه فعالتر از کودکان عادی بوده و در نتیجه پدیده دوزبانه بودن یک امتیاز شناختی برای این کودکان محسوب می شود. 

این دانشمندان که نتایج یافته های خود را در مجله ساینس منتشر کرده اند در این خصوص اظهار داشتند: "بزرگ شدن در یک خانواده دو زبانه موجب می شود که نه تنها فرایندهای بنیادی کلامی در کودک افزایش یابد بلکه موجب می شود دقت کودک نسبت به مسائل مختلف نیز افزایش یابد."

این دانشمندان با بررسی 6 کودک دو زبانه و 6 کودک تک زبانه 12 ماهه، عملکردهای اجرایی آنها را باهم مقایسه کردند.

در این آزمایش برای کودکان تحریکات صوتی به شکل کلمات مختلف با ساختارهای متفاوت تجویز شد. این کودکان باید می فهمیدند که در کدام طرف تصویر رایانه، شکل یک عروسک ناپدید می شود به طوری که همزمان با پخش بعضی کلمات، عروسک از طرف راست و با بعضی دیگر از واژه ها عروسک از طرف چپ تصویر خارج می شد. این آزمایش برای درک قدرت توجه و دقت کودکان انجام شد و نتایج آن نشان داد که واکنش بچه های دو زبانه صحیح تر و سریعتر از بچه های تک زبانه است.

این دانشمندان در این خصوص توضیح دادند: "قبل از حرف زدن، کودک دو زبانه از لحظه تولد برای تشخیص و تمایز زبان مادری از زبان پدری خود آماده می شود و بنابراین نسبت به یک کودک تک زبانه سازگاریها و انعطاف پذیری زبانی بیشتری دارند اما این بدان معنی نیست که بچه های دو زبانه باهوشترند اما مغز آنها کارآزموده تر از مغز بچه های تک زبانه است. مغز انسان انعطاف پذیری بسیار بالایی دارد و از این قابلیت برخوردار است که تحریکات زیادی را بپذیرد. از 7 تا 12 ماهگی مغز توسعه شناختی خود را آغاز می کند و یک کودک دو زبانه از همان ابتدا یاد می گیرد که مسائل پیچیده تری را حل کند و ساختارهای زبانی مختلفی را تشخیص دهد."

در همین رابطه:

تسلط به دو زبان از مغز محافظت می کند

آیا اندیشه گرفتار زبان است؟

روش های مطالعه صحیح

مهندس جوزدانی  

*** دوستان عزیز، قبل از شروع مطالعه حتماً هدفتان را مشخص کنید. این هدف می‌تواند لذت بردن از یک رمان،‌ فهمیدن و درک یک مطلب، شرکت در کنکور یا آمادگی برای امتحان و ..... باشد.

*** برای مطالعه مطالب، بهتر است در ابتدا به صورت کلی و اجمالی مرور کنید و سپس مطالعه جزئیات را شروع کنید.

*** برای تصمیمات و کارهای روزمره خود برنامه‌ای را دنبال کنید. برنامه‌ریزی، همت و پشتکار، پله‌های موفقیت را تشکیل می‌دهند. پس طبق برنامه عمل کنید و از اینکه نتوانستید کل برنامه را در مدت زمان مقرر تمام کنید، مایوس نشوید. 

ادامه مطلب ...

دانلود - عکسهایی از مدرسه

همانطور که می دانید از نظر حقوقی ما نمی توانیم هر عکسی را در وبلاگمان قرار دهیم مگر اینکه صاحب عکس رضایت داده و یا منبع عکس ذکر شده باشد. برای همین وبلاگ مدرسه عکس هایی که برای استفاده همکاران قرار می دهدُ قابل استفاده بدون مشکل حقوقی است. چون این عکسها را مدیر وبلاگ با رعایت شرایط قانونی تهیه می کند. اما آدرس وبلاگ مدرسه در پائین آن نوشته شده است. با کلیک بر روی آنها اندازه عکسها بزرگ می شود. تعداد عکسها به مرور زیاد خواهد شد.


                  

دانش آموز زرنگ ـ دانش آموز تنبل

همیشه برای والدین سؤال برانگیز بوده است که چرا برخی از دانش آموزان در یادگیری دروس موفق هستند و بهترین نمره ها را کسب می کنند. 

خوب و موفق بودن دانش آموز نه تصادفی است و نه ربطی بین معلم و دانش آموز دارد. رمز موفقیت این دانش آموزان، پشتکارداشتن در امر یادگیری و رعایت کردن رفتارها و عادات سودبخشی است که به آنها کمک میکند تا در تحصیل هرچه بیشتر موفق شوند.

این رفتارهای سودمند عبارتنداز:

ادامه مطلب ...

دانلود - آموزش و پرورش در جهان

جهت آشنایی با آموزش و پرورش در کشور های توسعه یافته می توانید لینک های زیر را دانلود کنید.

1- آموزش و پرورش فنلاند 

۲- آموزش و پرورش ایتالیا 

۳- آموزش و پرورش فرانسه 

۴- آموزش و پرورش ژاپن 

۵- آموزش و پرورش عربستان


چه روشی در مواجهه با دانش آموز بهتر است؟

بررسی نحوه برخورد با دانش آموزان در مدارس

● راهبردهای تشویق و تنبیه:

چهار راهبرد اصلی برای تغییر رفتار از طریق تشویق و تنبیه وجود دارد که به شرح زیر پیش بینی شده است .

۱) تقویت مثبت:

به معنی تشویق یک فرد به خاطر انجام رفتار قابل قبول و پسندیده است. در حقیقت تقویت مثبت یعنی ارائه یک پاداش جالب توجه به یک فرد به دنبال انجام یک رفتار مطلوب تعریف می شود . اگر دانش آموزی به یک فرد نابینا در گذشتن از یک خیابان کمک کرده باشد و ما بلافاصله در سر صف از او ستایش به عمل آورده و یا جایزه ای از این بابت به او بدهیم رفتار او را به طور مثبت تقویت می کنیم و بدین وسیله احتمال تکرار این عمل را در او تقویت خواهیم کرد.

۲) تقویت منفی (یادگیری اجتنابی)

ادامه مطلب ...

عوامل موثر بر بهبود مدیریت مدارس دوره متوسطه

سازمان آموزشی یکی از انواع سازمان های بسیار پیچیده و متنوعی است که بعد از قرن بیستم و انقلاب صنعتی در سطح بسیار گسترده ای در جوامع مختلف ظهور پیدا کرد.

این سازمان ها در زمره موسسات خدماتی است که به علت ماهیت انسانی، تربیتی و معنی آن، تعداد اهداف، پیچیدگی ارزشیابی، حرفه ای بودن کارکنان آن از حساسیت و اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

این ویژگی ها سازمان های آموزشی را نیازمند الگو و سبک مدیریت و رهبری خاصی می نماید که برای رسیدن به اثربخشی، کارایی و افزایش بهره وری مستلزم شیوه های رهبری اثربخش و مستمر است.

در میان سازمان های آموزشی، دوره متوسطه به دلیل شرایط خاص از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا نوجوانی و جوانی، شکل گیری شخصیت، استقلال طلبی، گروه گرایی، تربیت شغلی، آمادگی ورود به جامعه و به عهده گرفتن مسئولیت زندگی از خصوصیات مهم این دوره است که آن را می توان پلی میان آموزش و زندگی تلقی کرد.

ادامه مطلب ...

موانع خلاقیت در محیط مدرسه

این مسئله یکی از شایع ترین موانع رشد خلاقیت در دانش آموزان به شمار می رود.هنگامی که دانش آموز احساس کند، تنها چیزی که اهمیت بیشتری دارد و در ارزیابی ها ملاک خوب بودن شمرده می شود نمره بالاست و نه چیز دیگر، در نتیجه کسب نمره بیشتر به خودی خود برای وی حکم مهم ترین هدف را پیدا می کند و بنابراین او تنها برای به دست آوردن آن می کوشد.    

تاکید زیاد بر نمره دانش آموز به عنوان ملاک خوب بودن

این مسئله یکی از شایع ترین موانع رشد خلاقیت در دانش آموزان به شمار می رود.هنگامی که دانش آموز احساس کند، تنها چیزی که اهمیت بیشتری دارد و در ارزیابی ها ملاک خوب بودن شمرده می شود نمره بالاست و نه چیز دیگر، در نتیجه کسب نمره بیشتر به خودی خود برای وی حکم مهم ترین هدف را پیدا می کند و بنابراین او تنها برای به دست آوردن آن می کوشد.در چنین جوی تلاش برای خلاقیت و نوآوری دانش آموز، معنایی نخواهد داشت.

ادامه مطلب ...

مطالعه کتابهای با حروف ساده بازده یادگیری را افزایش می دهد

به گزارش خبرگزاری مهر،  گروهی از پژوهشگران آمریکایی در بررسیهای خود نشان دادند که نوشتن کتابهای درسی با حروفی که گرافیک ساده ای دارند و از زیبایی برخوردار نیستند می تواند به یادگیری دانش آموزان و دانشجویان کمک کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، نتایج مطالعات پیشین نشان داده بود آواهایی مثل "اهم"، "هوم" و "اِاِاِاِ" که به عنوان مکث میان کلمات تلفظ می شوند می توانند به تقویت حافظه در طول یادگیری کمک کنند.

اکنون گروهی از محققان دانشگاه پرینستون به سرپرستی دنیل اوپنهایمر در بررسیهای خود روش دیگری را برای بهبود یادگیری در مدرسه کشف کردند.

به طور معمول، حروف به کار رفته در کتابهای مدارس از گرافیک زیبایی برخوردارند با این امید که بتوانند توجه دانش آموزان را به خود جلب کنند و در افزایش میزان اثربخشی یادگیری دروس موثر باشند.

این درحالی است که بررسیهای این محققان نشان می دهد فونت حروف با گرافیک زیبا می تواند به مانعی در خواندن حروف و حفظ کردن بهتر محتوای متن تبدیل شود.

این محققان به منظور دستیابی به این نتایج به گروهی از دانش آموزان یک سری کتاب درسی که با فونت های مختلف نوشته شده بودند را دادند و واکنش دانش آموزان را با نوشته هایی که در آنها پیچیدگی فونتها تغییر می کرد مورد ارزیابی قرار دادند.

در این بررسیها پژوهشگران به گروه اول نوشته هایی با فونت تایپی Arial را که برای خواندن بسیار ساده است ارائه کردند.

درحالی که به گروه دوم نوشته هایی با فونتهای فانتزی تر مثل Comic Sans و Bodoni که در آنها تضاد بالایی میان ضخامت و فاصله خطوط وجود دارد داده شد.

در این بررسیها مشخص شد که به طور متوسط راندمان یادگیری دانش آموزانی که کتابهای با فونتهای ساده تر را مطالعه کرده بودند بالاتر از دانش آموزانی بود که کتابهای با فونت زیبا را خوانده بودند.

براساس گزارش بی. بی. سی، به طوریکه گروه اول توانستند سخت ترین اطلاعات را با بازده بهتری بیاموزند.

این پژوهشگران تاکید کردند که اغراق در نوشتن حروف کتابهای درسی باعث افزایش سختی و کاهش اثرات مثبت در یادگیری می شود.

دانشمند‌ان ثابت کردند: حافظه زنان بهتر از حافظه مردان است!

محققان به تازگی به شواهد علمی دست یافته‌اند که نشان می‌دهد مغز زنان در به یاد آوردن اطلاعات تواناتر از مغز مردان است. 

به گزارش سرویس «علمی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دانشمند‌ان دانشگاه کمبریج در این تحقیق رابطه آشکاری بین فاکتورهایی چون جنسیت، سطح تحصیلات و عملکرد حافظه را نشان داده‌اند

این یافته‌ها به دانشمند‌ان کمک می‌کند که درک بیشتری از عوامل ایجاد کننده بیماری آلزایمر و سایر اختلالات مشاعر داشته باشند و بتوانند اولین نشانه های این بیماری را دقیق‌تر شناسایی کنند.

روزنامه‌ تلگراف گزارش داد که در این تحقیق چندین تست حافظه روی چهار هزار و ‌٥٠٠ مرد و زن انجام گرفته است.

عملکردهای ذهنی و جسمی هر یک از شرکت کنندگان که در حال حاضر بین ‌٤٨ تا ‌٩٠ سال دارند، مورد ارزیابی قرار گرفت.

نتایج اولیه تحقیقات، مدرک قوی علمی ارائه می‌کند، دال بر این که عملکرد حافظه در زنان بهتر از مردان است و در یک تست خاص حافظه به طور متوسط درصد خطا در زنان ‌9،5 کمتر از مردان است.

این تفاوت آشکار بدون در نظر گرفتن سن افراد، تغییر نکرده و باقی می‌ماند.

محققان در نظر دارند، در آخرین آزمایش این یافته را روی ‌١٠ هزار شرکت کننده مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند.

تغییر رفتار با روش های غیرکلامی

بررسی شیوه های روانشناختی برای تربیت اخلاقی دانش آموزان ...  

یکی از ارکان مهم آموزش و تدریس، ایجاد فضایی سالم و مناسب برای یادگیری و آموختن است. ذهن، روان و رفتار کودکان و نوجوانان نسبت به سال های گذشته دچار تحولات و دگرگونی های بی شماری شده است. دانش آموزان، آموزگارانی را ترجیح می دهند که به شخصیت آنها احترام گذارند، به جای تنبیه آنها را تشویق و حمایت کنند، خوب درس بدهند، انگیزه تلاش و پیشرفت را در آنها زنده نگه دارند، ارزش ها و آرمان هایشان را نادیده نگیرند و آنها را در یافتن اهداف صحیح زندگی یاری کنند. رابطه معلم - دانش آموز رابطه یی ظریف و شکننده است، تا حدی که شکیبایی و بردباری بیشتر آموزگاران و معلمان را می طلبد. گاهی وضعیتی بر کلاس حاکم می شود که احتیاج به مهارت، تسلط و مدیریت آموزگار بر رفتارها و واکنش های هیجانی - احساسی دانش آموزان دارد. بدخلقی های روزانه، اختلاف ها و تعارض های بین بچه ها، بحران های لحظه یی کلاس و... نیازمند توان بالای تصمیم گیری آموزگار است. تحقیقات نشان می دهد ارتباط مستقیمی بین اعتماد به نفس آموزگار برای ایجاد رابطه یی فعال و پویا با دانش آموزان و پیشرفت تحصیلی کلاس وجود دارد. آموزگارانی که می دانند چه هدفی را دنبال می کنند و با چه شیوه یی قصد دارند برنامه های آموزشی خود را دنبال کنند، با آمادگی بیشتری درس و کلاس خود را اداره می کنند.

ادامه مطلب ...

افت تحصیلی از راهنمایی به دبیرستان

  چند سالی است که در مقطع اول دبیرستان علاوه بر مقاطع دیگر تدریس دارم و با دانش آموزان زیادی که تازه وارد دبیرستان می شوند رو برو شده ام. بعضی از این دانش آموزان شرایطی دارند که کنجکاوی و تعمقی را در من پیش آورد که باعث شد بیشتر از پیش در اوضاع و احوال آنها دقت کنم و جویای شرایط قبل از دبیرستان آنها شوم. حتی بعضی از آنها آن قدر دور از مطالب علمی بودند که انگار چند سال ترک تحصیل کرده اند، در صورتی که ترک تحصیل در کار نبود بلکه ضوابط درست و استانداردی در مورد آنها انجام نشده بود. لذا تصمیم گرفتم نتایج حاصل از تحقیقات خود را طی یک مقاله ارائه کنم تا شاید برای پیشرفت برنامه های آینده آموزش در کشورمان موثر باشد؛

ادامه مطلب ...

کودکان حواس‌پرت در مدرسه

جام جم آنلاین: در حالی که سایر دانش‌آموزان پشت میزهای خود و در سکوت کامل مشغول انجام تکلیفشان هستند او در صندلی خود مرتب تکان می‌خورد، مدادش را به زمین می‌اندازد، از پنجره بیرون را نگاه می‌کند، بعد ناگهان با صدای بلند با همکلاسی‌اش حرف می‌زند ولی او جوابش را نمی‌دهد.

بیشتر بچه‌ها حاضر به بازی با او نیستند زیرا او حاضر نیست مقررات بازی را رعایت کند و اغلب با دوستانش با خشونت برخورد می‌کند؛ وسایلش همیشه نامرتب است و اغلب کتاب و لوازمش را گم می‌کند.

او یکی از 3 تا 5 درصد کودک دبستانی مبتلا به اختلال کمبود توجه ـ بیش‌فعالی (ADHD) است. پسرها 5 تا 10‌برابر بیشتر از دخترها به این اختلال مبتلا می‌شوند.


ادامه مطلب ...