X
تبلیغات
رایتل
مدرسه.مقالات آموزشی و پرورشی مــدرســـه - مقالات آموزشی و پرورشی

مقالات آموزشی و پرورشی با محوریت آموزش و پرورش

مــدرســـه - مقالات آموزشی و پرورشی
مقالات آموزشی و پروشی

آذر 1395
ش ی د س چ پ ج
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30

آرشیو

موضوع بندی

 

پنج‌شنبه 6 آبان‌ماه سال 1389
مطالعه کتابهای با حروف ساده بازده یادگیری را افزایش می دهد

به گزارش خبرگزاری مهر،  گروهی از پژوهشگران آمریکایی در بررسیهای خود نشان دادند که نوشتن کتابهای درسی با حروفی که گرافیک ساده ای دارند و از زیبایی برخوردار نیستند می تواند به یادگیری دانش آموزان و دانشجویان کمک کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، نتایج مطالعات پیشین نشان داده بود آواهایی مثل "اهم"، "هوم" و "اِاِاِاِ" که به عنوان مکث میان کلمات تلفظ می شوند می توانند به تقویت حافظه در طول یادگیری کمک کنند.

اکنون گروهی از محققان دانشگاه پرینستون به سرپرستی دنیل اوپنهایمر در بررسیهای خود روش دیگری را برای بهبود یادگیری در مدرسه کشف کردند.

به طور معمول، حروف به کار رفته در کتابهای مدارس از گرافیک زیبایی برخوردارند با این امید که بتوانند توجه دانش آموزان را به خود جلب کنند و در افزایش میزان اثربخشی یادگیری دروس موثر باشند.

این درحالی است که بررسیهای این محققان نشان می دهد فونت حروف با گرافیک زیبا می تواند به مانعی در خواندن حروف و حفظ کردن بهتر محتوای متن تبدیل شود.

این محققان به منظور دستیابی به این نتایج به گروهی از دانش آموزان یک سری کتاب درسی که با فونت های مختلف نوشته شده بودند را دادند و واکنش دانش آموزان را با نوشته هایی که در آنها پیچیدگی فونتها تغییر می کرد مورد ارزیابی قرار دادند.

در این بررسیها پژوهشگران به گروه اول نوشته هایی با فونت تایپی Arial را که برای خواندن بسیار ساده است ارائه کردند.

درحالی که به گروه دوم نوشته هایی با فونتهای فانتزی تر مثل Comic Sans و Bodoni که در آنها تضاد بالایی میان ضخامت و فاصله خطوط وجود دارد داده شد.

در این بررسیها مشخص شد که به طور متوسط راندمان یادگیری دانش آموزانی که کتابهای با فونتهای ساده تر را مطالعه کرده بودند بالاتر از دانش آموزانی بود که کتابهای با فونت زیبا را خوانده بودند.

براساس گزارش بی. بی. سی، به طوریکه گروه اول توانستند سخت ترین اطلاعات را با بازده بهتری بیاموزند.

این پژوهشگران تاکید کردند که اغراق در نوشتن حروف کتابهای درسی باعث افزایش سختی و کاهش اثرات مثبت در یادگیری می شود.


برای عضویت در خبرنامه این وبلاگ نام کاربری خود در سیستم بلاگ اسکای را وارد کنید
نام کاربری

Powered by BlogSky.com

کپی از مطالب این سایت با ذکر منبع و نویسنده بلامانع است
عنـــاوین آخـــرین یـادداشـــت ها

به وبلاگ مدرسه خوش آمدید! دبیر هستم و در یکی از دبیرستانهای استان تهران تدریس می کنم. هدف از ایجاد این وبلاگ نوشتن و گردآوری مطالبی با محوریت آموزش و پرورش برای آگاهی بخشی به معلمان عزیز و اولیاء دانش آموزان است. مطالب این وبلاگ از منابع مختلف تهیه شده و برخی از مقالات هم توسط مدیر وبلاگ نوشته میشود. امیدوارم در صورت استفاده از منابع دیگران بتوانیم رسم امانت داری و اخلاق مداری را رعایت کنیم.

. ..