مطالعه کتابهای با حروف ساده بازده یادگیری را افزایش می دهد

به گزارش خبرگزاری مهر،  گروهی از پژوهشگران آمریکایی در بررسیهای خود نشان دادند که نوشتن کتابهای درسی با حروفی که گرافیک ساده ای دارند و از زیبایی برخوردار نیستند می تواند به یادگیری دانش آموزان و دانشجویان کمک کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، نتایج مطالعات پیشین نشان داده بود آواهایی مثل "اهم"، "هوم" و "اِاِاِاِ" که به عنوان مکث میان کلمات تلفظ می شوند می توانند به تقویت حافظه در طول یادگیری کمک کنند.

اکنون گروهی از محققان دانشگاه پرینستون به سرپرستی دنیل اوپنهایمر در بررسیهای خود روش دیگری را برای بهبود یادگیری در مدرسه کشف کردند.

به طور معمول، حروف به کار رفته در کتابهای مدارس از گرافیک زیبایی برخوردارند با این امید که بتوانند توجه دانش آموزان را به خود جلب کنند و در افزایش میزان اثربخشی یادگیری دروس موثر باشند.

این درحالی است که بررسیهای این محققان نشان می دهد فونت حروف با گرافیک زیبا می تواند به مانعی در خواندن حروف و حفظ کردن بهتر محتوای متن تبدیل شود.

این محققان به منظور دستیابی به این نتایج به گروهی از دانش آموزان یک سری کتاب درسی که با فونت های مختلف نوشته شده بودند را دادند و واکنش دانش آموزان را با نوشته هایی که در آنها پیچیدگی فونتها تغییر می کرد مورد ارزیابی قرار دادند.

در این بررسیها پژوهشگران به گروه اول نوشته هایی با فونت تایپی Arial را که برای خواندن بسیار ساده است ارائه کردند.

درحالی که به گروه دوم نوشته هایی با فونتهای فانتزی تر مثل Comic Sans و Bodoni که در آنها تضاد بالایی میان ضخامت و فاصله خطوط وجود دارد داده شد.

در این بررسیها مشخص شد که به طور متوسط راندمان یادگیری دانش آموزانی که کتابهای با فونتهای ساده تر را مطالعه کرده بودند بالاتر از دانش آموزانی بود که کتابهای با فونت زیبا را خوانده بودند.

براساس گزارش بی. بی. سی، به طوریکه گروه اول توانستند سخت ترین اطلاعات را با بازده بهتری بیاموزند.

این پژوهشگران تاکید کردند که اغراق در نوشتن حروف کتابهای درسی باعث افزایش سختی و کاهش اثرات مثبت در یادگیری می شود.

نظرات 3 + ارسال نظر
اسدی راد جمعه 7 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 05:34 ب.ظ http://dirinerooz.blogfa.com

[گل][گل][گل][گل][گل][گل]
سلام
بعد از ظهر آدینه تان شاد
[چشمک]
بروزم با
روز جهانی کورش کبیر
[گل][گل]

ارژنگ یکشنبه 9 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 01:14 ق.ظ http://www.daftare-mashgh.mihanblog.com


اندیشه های خوب، تراویده روح پاک است و بوی خوش، تراویده گل خوشبو. خسته نباشید دارم خدمت شما همکار ارجمند. امیدوارم با همین نشاط به تدریس و زندگی ادامه دهید. دعای پدر و مادر بدرقه راهتان. ان شاء الله

[گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل]


متاسفانه در کشور ما متکلف نویسی نوعی فرهنگ شده است. هر چقدر کتاب دشوارتر: نویسنده و صاحب اثر فاضل تر!!!!!!!!!

بهادری یکشنبه 9 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 06:02 ب.ظ http://m-elahiye.blogfa.com/

سلام
اگه دقت کرده باشید گاهی وارد وبلاگی می شیم تا مطلبی را بخوانیم ولی به محض حرکت دادن ماوس نوشته یا شکلکی به دنبال ماوس حرکت می کند که خود به مانعی برای مطالعه تبدیل می شود یا اینکه به خاطر استفاده از کدهای مختلف، با بارش برف یا باران یا ریزش برگ مواجه می شیم ! بدتر از همه کادری که موقع باز کردن یا بستن هر پنجره ظاهر می شود و از ما اسممان را می پرسد یا خوشامد می گوید و یا اصرار بر نوشتن نظر دارد ، خداحافظی می کند، و درخواست سر زدن مجدد دارد و ...!!!
من که در این مواقع عطای خواندن مطلب را بر لقایش می بخشم !
کتابهای درسی هم به همین صورت هستند : هر چه ساده تر ، یادگیری بیشتر
با تشکر از شما به خاطر فعالیت مستمر و ثمربخشی که در زمینه ی درج و نوشتن مقالات مفید و آموزنده دارید .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد