خواب، خاطرات مهم را حفظ می کند.

نتایج یک تحقیقات جدید نشان می دهد که خواب مفید در طول هفته، توانایی حفظ خاطرات و محفوظات مغز انسان را به شکل چشمگیری افزایش می دهد.

به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان، نتایج این تحقیقات که اخیرا در آلمان انجام شده و در شمار جدید مجله «علوم اعصاب» منتشر خواهد شد، نشان می دهد که هفت تا هشت ساعت خواب مناسب در طول شبانه روز کارکرد بخش مرور حافظه در مغز را به شکل چشمگیری بهتر می کند.

این بهبود شامل هر دو دسته از محفوظات مغزی انسان می شود، هم خاطرات مربوط به حوادث و وقایعی که در طول روز اتفاق می افتند و هم آن بخش از اطلاعاتی که فراگیری تجربه و دانش را شامل می شوند.

در مرحله بعدی این تحقیقات قرار است آزمایش هایی در مورد مدت زمان حفظ این خاطرات و محفوظات در ذهن انسان انجام شود. معمولا با گذشت زمان میزان دقت در جزییات خاطرات کاهش می یابد اما اگر احساسات و یا علاقه ویژه ای به هر بخش از این اطلاعات ضمیمه شود عمر، مفید آن ها در گنجینه خاطرات ما طولانی تر خواهد شد.

در ادامه این گزارش قید می شود که معمولا مغز انسان مرحله اول دستچین کردن و یا تصفیه خاطرات را در طول روز و هنگام بیداری انجام می دهد. ولی در طول ساعات خواب آن چه که از حوادث روز به شکل حافظه به جای مانده توسط مغز دسته بندی شده و در بخش خاطرات کوتاه مدت یا خاطرات طولانی مدت چیده می شود.

این روند معمولا در آن قسمت از دوره خواب انجام می شود که روانشناسان به آن « موج آرام خواب» می گویند. دوره ای از خواب بسیار عمیق که با حرکات بسیار تند چشم همراه است. معمولا در این مرحله از خواب مغز انسان به شدت درگیر فعالیت درونی است ، افراد معمولا خواب نمی بینند و در صورت پریدن از خواب فرد بسیار مضطرب و عصبانی خواهد شد.

البته نظریه های علمی دیگر حاکی از آن است که در همین بخش «موج آرام خواب» مغز انسان مشغول هدایت فعالیت های گسترده تری مثل ترمیم بافت ها و یا کنترل سوخت و ساز بدن است. به همین خاطر کارشناسان می گویند به سختی می توان تک تک فعالیت های سیستم مغز و اعصاب را در این بخش از خواب تشخیص داد.

و بالاخره باید خاطر نشان کرد که سال گذشته نظریه دیگری مطرح شد که مدعی است نه فقط بخش عمیق خواب بلکه یک چرت کوتاه می تواند به تقویت کارکرد بخش حافظه مغز کمک کند. 

مطالب مرتبط: 

آموزش و پرورش و رسالت تربیت شهروندی

آموزش و پرورش در جوامع امروزی به عنوان کلیدی ترین نهاد آموزشی در جهت توسعه همه جانبه بشمار می رود. چرا که در پرتو آموزش است که انسانها متحول می شوند. برپایه نظام آموزشی و تربیتی یک جامعه است که نظم و انضباط اجتماعی حالت نهادی به خود می گیرد و عامه مردم به طرف فرهنگ ترقی و توسعه حرکت می کنند.

ادامه مطلب ...

آموزش وپرورش و بُعد سیاسی توسعه

اغلب در کشورهایی که سطح سواد و آگاهی عمومی پایین است، ساختار حکومت، نظامی و استبدادی است. عکس این حالت نیز مصداق دارد. یعنی در کشورهایی که حاکمان مستبد و خود کامه، حکمروایی می کنند، مردم از سطوح علمی و سواد پایینی برخوردارند. اشاره به این نکته از این حیث ضروری بود چون توسعه در نظام سیاسی بسته و آمرانه، شدنی نیست. احمد بیرشک می گوید: «کسانی که می خواهند قومی را راد و آزاده و آزاد ببار آورند، دست به دامن تعلیم و تربیت میزنند؛ و کسانی هم که می خواهند برمردمی چشم بر حکم و گوش بر فرمان حکومت کنند، بهتر از تعلیم و تربیت وسیله ای پیدا نمی کنند.»)        

ادامه مطلب ...

فلسفه آموزش و تدریس

همه جوامع انسانی گذشته و حال، علاقه ویژه ای به آموزش داشته اند و برخی محققان گفته اند تعلیم (که یکی از فعالیت های آموزشی است) دومین حرفه کُهن است. همه جوامع برای پشتیبانی از فعالیت ها و نهادهای آموزشی منابع کافی اختصاص نمی دهند، اما دست کم به نقش محوری آنها معترفند که دلایلش هم معلوم است، چون اولاً معلوم است بچه ها وقتی به دنیا می آیند بی سواد و بی دانش هستند و از هنجارها و دستاوردهای فرهنگی جمع یا جامعه ای که از آن سر در آورده اند هیچ نمی دانند؛ اما به کمک آموزگاران، معلمان غیرحرفه ایشان در خانواده و محیط پیرامونشان (و نیز به کمک منابع آموزشی ای که رسانه ها و اکنون اینترنت فراهم کرده)، ظرف چند سال می توانند بخوانند، بنویسند، حساب کنند و (دست کم در بیشتر موارد) به گونه ای فرهنگ پسند رفتار کنند. 

ادامه مطلب ...