ازدواج و طلاق و مشکلات جنسی

اعتیاد، مهترین عامل طلاق در‌ایران '

محمد علی زنگانه، معاون اجتماعی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی ایران می گوید از هر شش و نیم ازدواج در ایران یک مورد به طلاق می‌انجامد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) آقای زنگانه با اشاره به اینکه اعتیاد مهمترین علت طلاق در ایران است، افزود: آموزش پیش از ازدواج و مهارت‌های زندگی در پیشگیری از طلاق بسیار موثر است.

به گفته معاون اجتماعی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی برای پیشگیری از طلاق، باید برنامه‌های جامع توانمند سازی و یادگیری از سنین پائین در کشور آغاز شود.

مشکلات جنسی علت ۳۰ تا ۴۰ درصد طلاق‌ها در ایران است

رسول روشن، دبیر علمی پنجمین کنگره سراسری "خانواده و سلامت جنسی" اعلام کرد: "علت ۳۰ تا ۴۰ درصد طلاق‌ها در ایران مشکلات جنسی است."

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران( ایسنا)، آقای روشن با اشاره به برگزاری این کنگره افزود: " از جلمه اهداف برگزاری کنگره خانواده و سلامت جنسی شکستن تابوی پرداختن به مسائل جنسی، ایجاد بستر برای انجام پژوهش‌های کاربردی و آماده سازی و ارائه بسته‌های آموزشی و اخلاق جنسی است."

آقای روشن همچنین ادامه داد: "باید توجه داشت که مسائل جنسی یک کارکرد طبیعی میان زن و مرد است و می‌تواند بنا به دلایلی دچار نقصان شود."

ازدواج در ایران ۳ درصد و طلاق ۱۰ درصد رشد داشته است

بر اساس اعلام سازمان ثبت اسناد و املاک در ایران تعداد ازدواج‌های این کشور در چهار ماهه ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته سه درصد رشد داشته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، براساس این گزارش تعداد طلاق‌های ثبت شده نیز در این مدت نسبت به چهارماهه ابتدای سال قبل ۱۰ درصد افزایش یافته است.

چرا نظم و انضباط (برای کودکان)اهمیت دارد؟

تنظیم مرزها و انتظارات و اجرای آنها با نظم و انضباط ,در هنگام نیاز، برای رشد و سلامت فرزندانتان ضروری است، با اجرا کردن نظم و انضباط و آموختن آن به کودک،  به جای تنبیه کردن آنها، شما میتوانید به پرورش مسولیت پذیری، عزت نفس، اعتماد به نفس، و هویت مثبت فرزندتان کمک کنید. در این رابطه مرز ثابت و سازگار و مشخص داشته باشید. همچنین به کودکانتان کمک کنید تا احساس آرامش و امنیت کنند.

  فقط 48 درصد از نوجوانان مورد مطالعه نشان می دهد که خانواده آنها از چهار چوب های تعریف شده برداشت روشنی دارند که شامل داشتن قوانین روشن و عاقبت اندیشی و والدینی  که نوجوانان خود را در خانه کنترل داشته باشند.

آیا می دانید؟ دختران بیشتر از پسران می گویند که والدین آنها در خانه مسائل آنها را پی گیری می کنند. 86 درصد از دختران (و 77 درصد از پسران) می گویند والدین آنها می گویند کجا می روید و با چه کسانی هستید.

ترجمه: ف.رحمانی – منبع


تغذیه سالم هوش کودکان را افزایش می دهد

 تغذیه سالم در سنین پایین در افزایش ضریب هوشی موثر است

محققان بریتانیایی می گویند مصرف خوراکی هایی مانند چیپس، شکلات و کیک می تواند به هوش کودکان آسیب بزند.

تحقیقات دانشگاه بریستول نشان می دهد که بین مصرف خوراکی های فراوری شده و کاهش ضریب هوشی در کودکان ارتباط وجود دارد.

محققان این دانشگاه در مقاله ای که در نشریه Journal of Epidemiology and Community Health منتشر کردند، از ارتباط بین فقر تغذیه با رشد مغز خبر دادند.

انجمن تغذیه بریتانیا با اشاره به نتیجه این تحقیقات بر ضرورت آموزش بیشتر والدین جوان درباره اهمیت خورد و خوراک کودکان تاکید کرد.

محققان دانشگاه بریستول، در مطالعه خود بر ۳۹۶۶ کودک تحقیق کردند.

رژیم غذایی این کودکان در سنین ۳، ۴، ۷ و هشت سال ونیم بررسی شد.

به گفته این محققان، کودکان مورد مطالعه سه رژیم غذایی متفاوت داشتند.

گروه اول، کودکانی بودند که به طور عمده از خوراک فراوری شده تغذیه می کردند. این نوع خوراک سرشار از چربی و قند است.

گروه دوم کودکانی بودند که خوراکی های سنتی مانند گوشت، سیب زمینی و سبزیجات مصرف می کردند.

آخرین گروه، کودکانی بودند که رژیم غذایی سالم شامل سالاد، میوه و ماهی داشتند.

محققان پس از ثبت رژیم غذایی این کودکان، ضریب هوشی آنها را هنگامی که هشت سال و نیمه بودند، بررسی کردند.

رشد مغزی

محققان علاوه بر ارزیابی تغذیه کودکان مورد مطالعه، عوامل دیگری مانند تحصیلات مادر، طبقه اجتماعی و طول دوره شیرخوارگی آنها را نیز بررسی کردند.

به گفته آنها، کودکانی که در سن ۳ سالگی به طور عمده از خوراکی های فراوری شده تغذیه کرده اند، در هشت و نیم سالگی از ضریب هوشی پایین تری برخوردارند.

در این حال، ضریب هوشی این کودکان، مقدار کمی از کودکان دیگر کمتر بود.

به گفته محققان، این مطالعه نشان می دهد عادت های غذایی در سنین پایین ممکن است نتایج منفی طولانی مدت داشته باشند.

دکتر پائولین امت، سرپرست گروه محققان دانشگاه بریستول می گوید با توجه به سرعت بالای رشد مغز در سنین پایین، رخدادهایی که پس از این سنین رخ دهد، از تاثیر کمتری بر هوش برخوردار خواهد بود.

کارشناسان می گویند نتیجه این تحقیق، یافته های پیشین را تایید می کند.

فیونا فورد، سخنگوی انجمن تغذیه بریتانیا گفت: "همه ما با اثرات کوتاه مدت رژیم های غذایی آشنا هستیم. مطالعه آثار طولانی مدت رژیم های غذایی کاری با ارزش است."

خانم فورد گفت نتیجه این تحقیق نشان می دهد که باید به والدین جوان درباره اهمیت تغذیه سالم فرزندانشان آموزش داده شود.

منبع این خبر

قصه گویی را برای کودکان ترک نکنید

متخصصان روان شناسی ، قصه گفتن را برای تکامل مغز نوزادان و کودکان لازم می دانند و می‌گویند: با قصه‌گویی ، علاوه بر شناساندن صدای والدین ، صحبت کردن برای کودک راحت می‌شود و کلمات را صحیح و کامل ادا می‌کند دکتر"نرگس کچوئی " روان شناس، در گفت و گو با ایرنا گفت: والدین براین باورند که نوزادهیچ چیز را متوجه نمی‌شود و لازم نیست با او حرف بزنند، این در حالی که مغز نوزاد آماده برای پذیرش و یادگیری است و دوست دارد صدای والدین خود را بشنود و با محیط آشنا شود.

ادامه مطلب ...

زیاد فکر کردن ممکن است یک نوع بیماری باشد.

در تازه‌ترین آزمایش عصب‌شناسان مشخص شده است آن‌هایی که بیشتر به حقانیت خود در مورد یک موضوع خاص فکر می‌کنند، هرچند سلول‌های بیشتری در لوب‌های پیشانی مغز دارند، اما معمولا دچار ضعف حافظه فعال هستند.

افرادی که بیش‌تر در مورد موضوعی فکر می‌کنند، دارای سلول‌های بیش‌تری در لوب‌های پیشانی مغز هستند.

به گزارش بی‌بی‌سی، دانشمندان انگلیسی بررسی کرده‌اند که چگونه بسته به میزان تفکر هر شخص در مورد تصمیماتش، اندازه مغز او بزرگ‌تر یا کوچک‌تر از دیگران است. در این تحقیق ملی که اخیرا انجام شده، دانشمندان متوجه شده‌اند بعضی از انسان‌ها بیش از حد در مورد زندگی فکر می‌کنند. این افراد معمولا حافظه ضعیف‌تری دارند و افسرده هستند. نتایج این تحقیق در نشریه ساینس به چاپ رسیده است.

در این مطالعات، محققان از 32 داوطلب خواستند تا تصمیماتی دشوار بگیرند. آن‌ها باید به دو تصویر سیاه و خاکستری بسیار مشابه نگاه می‌کردند و می‌گفتند که کدام یک از آن‌ها روشن‌تر است. سپس آن‌ها باید اعلام می‌کردند که چه قدر در مورد پاسخ خود مطمئن هستند و بر این اساس به میزان اعتماد به جوابشان، نمره‌ای بین 1 تا 6 اختصاص می‌دادند. اگرچه بیان تفاوت دو تصویر بسیار دشوار بود، اما آن‌ها طوری تنظیم شده بودند که تشخیص تفاوت برای هیچ شخصی سخت‌تر از دیگری نباشد و شرایط برای همه یکسان باشد.

این تحقیقات نشان داد افرادی که بیش از دیگران در مورد پاسخ خود اطمینان داشتند، دارای سلول‌های بیش‌تری در قسمت جلویی مغز خود بودند که از آن به عنوان کورتکس پری‌فرانتال یاد می‌شود. البته این قسمت مغز به بسیاری از ناهنجاری‌های روانی و مغزی هم مرتبط است که از جمله آن می‌توان به اوتیسم اشاره کرد.

ارتباط با بیماری

این اولین بار است که تحقیقاتی انجام شده که تفاوت فیزیکی بین دو شخص از لحاظ اندازه این قسمت مغز مورد توجه قرار می‌گیرد. دانشمندان متوجه شدند زمانی که انسان‌ها صرف فکر کردن در مورد تصمیمات خود می‌کنند به تفاوت در اندازه این قسمت‌های مغز مرتبط است.

 زیادی هر چیزی بد است، حتی فکر کردن!

در حقیقت دانشمندان امیدوارند با فهمیدن و شناخت انواع مختلفی از تفاوت‌های مغزی بین انسان‌ها بتوانند به درمان بیماری‌های روانی کمک کنند. دکتر ریمونا ویل از موسسه علوم عصبی یو.سی.ال در این باره گفت: «من فکر می‌کنم برای بیماران مبتلا به ناهنجاری‌های روانی که شناخت چندانی در مورد بیماری خود ندارند، این تحقیقات می‌تواند اهمیت زیادی داشته باشد. ما امیدواریم انسان‌ها میزان شناخت از بیماری را افزایش داده و به آن‌ها یادآوری کنیم داروهای خود را به طور مرتب مصرف کنند».

دکتر تریسی آلو وی از دانشگاه استرلینگ که البته در این تحقیقات شرکت نداشته، گفت: «بسیاری از افراد عادت دارند در مورد تصمیم‌های خود بسیار فکر کنند، اما این موضوع می‌تواند خطر افسردگی را افزایش دهد».

بیش از هزار نفر در این تحقیقات شرکت داشتند که سعی داشت رابطه بین یک حافظه به عنوان "حافظه فعال" و سلامت مغز را بررسی کند. حاظفه فعال نوعی قابلیت است که شخص می‌تواند یک داده خاص را برای مدت کوتاهی به ذهن بسپارد و همزمان با به یادآورن، آنها را پردازش کند. برای مثال شما ممکن است بتوانید اطلاعاتی در مورد اندازه و رنگ چند شکل را به خاطر بسپارید و در عین حال بتوانید به سوالاتی در مورد این که آن‌ها به چه شکل هستند پاسخ دهید.

افرادی که دارای حافظه فعال ضعیفی هستند و فقط می‌توانند در مورد دو چیز مختلف اطلاعات را به به خاطر بسپارند، معمولا در مورد موضوعات مختلف بسیار فکر می‌کنند. علاوه بر ضعف حافظه افرادی که بیش از دیگران در مورد موضوعات مختلف و تصمیم های خود فکر می‌کنند، بیش‌تر در خطر افسردگی قرار دارند. معمولا بین 10 تا 15 درصد انسان‌ها دارای این خصوصیت هستند.