بررسی تاثیر واقعیت درمانی بر کاهش سهل انگاری تحصیلی دانش آموزان

چکیده

سهل انگاری تحصیلی یکی از مشکلات شایع و از موانع مهم پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان به شمار می رود. به طوری که در مطالعات مختلف نشان داده شده است که 50 تا 95 درصد افراد در انجام تکالیف درسی سهل انگاری می کنند. علیرغم مشکلات و پیامدهای منفی که سهل انگاری تحصیلی دربردارد تلاشهای مداخله ای اندکی در جهت مقابله با آن به انجام رسیده است و دامنه گزینه های مداخله ای در دسترس متخصصان مشاوره بسیار محدود می باشد. از این رو، هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر یک گزینه مداخله ای، یعنی واقعیت درمانی بر کاهش سهل انگاری تحصیلی بوده است. برای تحقق این هدف، از بین دانش آموزان پسر پایه اول دبیرستان با میزان بالای سهل انگاری تحصیلی که در مطالعه مقدماتی شناسائی شده بوند 60 نفر به طور تصادفی انتخاب و در گروههای کنترل و طراحی شده بود WDEP آزمایش گمارده شدند. گروه آزمایش در معرض مداخله واقعیت درمانی که بر اساس رویه قرار گرفت، اما گروه کنترل مداخله ای دریافت نکرد. طرح پژوهش، پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. تجزیه و تحلیل داده ها و مقایسه میانگین اختلاف نمرات پیش آزمون و پس آزمون دو گروه با استفاده از آزمون tگروههای مستقل نشان داد که نمرات سهل انگاری تحصیلی گروه آزمایش به طور معناداری بیشتر از نمرات گروه کنترل کاهش یافته است. یعنی واقعیت درمانی در کاهش رفتارهای سهل انگارانه دانش آموزان موثر بوده است. این یافته حاکی از این است که واقعیت درمانی را می توان به عنوان یک گزینه جدی مداخله ای برای کاهش سهل انگاری تحصیلی به کار بست. به علاوه، پیشنهاد می شود اصول زیربنایی واقعیت درمانی، به ویژه رویه هایی که برای انگیزاندن دانش آموزان به طرح ریزی و اقدامات متفاوت از قبل به کار می روند به والدین و معلمان آموزش داده شوند تا در تعامل با دانش آموزان بتوانند به طور موثری با رفتارهای سهل انگارانه تحصیلی مقابله کنند.

ادامه را از لینک زیر مطالعه فرمائید