نزدیک به ده میلیون نفر در ایران بی‌سوادند

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی ایران روز پنج‌شنبه، ۲۰ آذر، اعلام کرد که حدود ۹ میلیون و ۸۲۰ هزار بی‌سواد در ایران وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم،‌ علی باقرزاده با اعلام این موضوع در شهر بیرجند گفت که هم‌اکنون اولویت سازمان نهضت سوادآموزی، آموزش افراد زیر ۴۹ سال است.

محمد مهدی‌زاده،‌ معاون آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی، روز ۲۲ اردیبهشت سال جاری به خبرگزاری دولتی ایرنا گفته بود که  سه میلیون و ۴۵۰ هزار تن بی‌سواد زیر ۵۰ سال هستند و شش میلیون و ۳۰۰ هزار بی‌سواد دیگر بالاتر از ۵۰ سال دارند. 

پیش از اعلام آمار ۹ میلیون و ۸۲۰ هزار بی‌سواد در ایران، خبرگزاری دولتی ایرنا در اردیبهشت‌ماه گزارش داده بود که نزدیک به ۱۰ میلیون تن در ایران بی‌سواد مطلق و حدود ۱۱ میلیون تن کم‌سواد هستند.

در همین حال،‌ خبرگزاری کار ایران، ایلنا، در شهریور سال جاری به نقل از رئیس سازمان نهضت سوادآموزی نوشت: بیشترین نرخ بی‌سوادی مربوط به استان‌های مرزی ایران است.

علی باقرزاده درباره دلایل این موضوع گفته بود که «عمده‌ترین دلیل، افت پوشش حداکثری تحصیل و کم‌توجهی به مسائل فرهنگی باشد».

خبرگزاری ایرنا نیز در اردیبهشت سال جاری در گزارشی از چالش های موجود در راه ریشه‌کنی بی‌سوادی در ایران به نکاتی مانند «نبود بانک اطلاعاتی مناسب و کامل از افراد بی‌سواد و کم‌سواد، بی‌تمایلی در میان بی‌سوادان، شناسایی نشدن گروه‌های آموزش‌ناپذیر مانند معلولان ذهنی، پایین بودن انگیزه در میان آموزشیاران و غفلت سازمان نهضت سوادآموزی در این مورد»‌ اشاره کرده بود.

ورود کودکان بازمانده از تحصیل به چرخه بی‌سوادان، تعصبات قومی و ممانعت از تحصیل دختران در برخی شهرها و روستاها نیز از دیگر چالش‌هایی بود که ایرنا در گزارش خود به آنها اشاره کرده بود.

در همین زمینه خبرگزاری ایلنا به نقل از معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در روز ۱۹ آذر خبر داده بود که «امسال ۱۵۶ هزار کودک ایرانی به مدرسه نرفته‌اند».

خبرگزاری ایرنا همچنین به نقل از شیرزاد عبداللهی، روزنامه‌نگار و صاحب‌نظر در مسائل آموزش و پرورش، «مشکل‌های آماری» را یکی از چالش‌های پیش روی سازمان نهضت سوادآموزی دانست.

به گفته آقای عبداللهی، آمارهای نهضت سوادآموزی از تعداد کم‌سوادان و بی‌سوادان و همچنین تعداد کسانی که توسط نهضت باسواد شده‌اند «قابل اتکا نیست».

او گفت: «گاهی در روستایی که برای مثال ۱۰۰ نفر جمعیت دارد آمار افرادی که باسواد شده‌اند ۱۵۰ نفر است. حتی ممکن است این آمار دو بار ثبت شده باشد.»

در این میان، روزنامه اعتماد، روز ۱۹ تیر سال جاری در گزارشی از مبارزه با بی‌سوادی در ایران نوشت: «بررسی‌ آمارهای رسمی از نرخ بی‌سوادی طی سال‌های گذشته نشان می‌دهد با گذشت ۳۵ سال از تشکیل سازمان نهضت سوادآموزی، ایران در جایگاه مناسبی از نظر سوادآموزی قرار ندارد.»

به نوشته این روزنامه،‌ ایران «بر اساس آمارهای یونسکو، در میان ۱۶۴ کشور جهان در رتبه هشتاد و ششم سوادآموزی» قرار دارد.

اعتماد از نگرانی دولت حسن روحانی از وجود حدود ۱۰ میلیون بی‌سواد خبر داده و به نقل از اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری ایران، نوشته بود: «دولت نمی‌تواند نسبت به جمعیت بی‌سواد کشور بی‌تفاوت باشد و برای ریشه‌کنی بی‌سوادی از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد.»

نظرات 1 + ارسال نظر
رحمت رحمانی فر شنبه 20 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 04:24 ق.ظ

سلام. بنده با 26 سال سابقه تدریس ذر اموزش و پرورش و دانشگاه ازاد و .. تنها فارغ التحصیل رشته اموزش بزرگسالان از دانشگاه تهران در استان گلستان میباشم. با وجود مراجعات و در خواست مکرر برای انتقال به قسمت نهضت سواداموزی و خدمت در ان بخش هیچگونه توجه واستقبالی از طرف مسئولین نیست. در استان گلستان فوق دیپلم را کارشناس مسئول اموزش نهضت میگذارند و باندی عمل میکنند و فوق لیسانس اموزش بزرگسالان را به جمعشان راه نمیدهند. بودجه نهضت استان گلستان در سال1393 دومیلیاردو دویست هزار تومان بود. حالا چرا غریبه را راه نمیدهند نمیدانم؟؟؟ چه زیبا گفت ژان پیاژه: اموزش و پرورشی که سیاست زده است فاتحه اش خوانده است..

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد