نسبت مستقیم تغذیه از شیر مادر با ضریب هوشی و درآمد بالا در بزرگسالی

کودکانی که از شیر مادر تغذیه کرده‌اند، در بزرگسالی ضریب هوشی و درآمد بالاتری دارند. پژوهشگران برزیلی با انتشار نتیجه تحقیق خود گفتند پرورش و زندگی سه هزار و ۵۰۰ نوزاد را تا سن ۳۰ سالگی زیر نظر گرفته‌اند.

به گزارش روز خبرگزاری فرانسه، این تحقیق تاکید می‌کند که فقیر یا ثروتمند بودن مادر و همچنین طبقه اجتماعی او در نتایج بررسی‌ها تاثیری نداشته است.

یافته‌های این تحقیق در مورد عوامل موثر در ضریب هوشی (آی کیو) پرسش‌ها و واکنش‌های متفاوت کارشناسان را برانگیخته است.

برناردو لسا هورتا، مسئول این پژوهش در دانشگاه فدرال پلوتاس برزیل گفت: «تحقیق ما اولین مطالعه علمی است که نشان می‌دهد تغذیه طولانی نوزاد از شیر مادر نه تنها در بالا بردن ضریب هوشی او تا ۳۰ سالگی، که با بهبود دستاوردهای تحصیلی و آموزشی، در موقعیت اجتماعی و شخصی این کودکان در بزرگسالی تاثیر مثبتی دارد».

در این تحقیق که نتایج آن در مجله علمی «لنست گلوبال هلث» منتشر شده است، پژوهشگران پرورش گروهی از نوزادان متولد سال ۱۹۸۲ میلادی را بررسی کرده‌اند.

این اطلاعات از بررسی نتایج آزمون‌های ضریب هوشی افراد با معدل سنی ۳۰ سال، دستاوردهای آموزشی- تحصیلی و درآمد حدود سه هزار و ۵۰۰ نفر به دست آمده است.

پژوهشگران، کودکان شرکت کننده را بر اساس طول مدت تغذیه از شیر مادر به پنج دسته اصلی تقسیم کردند. آنها ۱۰ متغیر اجتماعی و بیولوژیک را نیز که ممکن است در «آی کیو» تاثیر داشته باشد در تحقیق لحاظ کردند. میزان درآمد خانواده در هنگام تولد نوزاد، تحصیلات والدین، سیگار کشیدن مادر در دوران بارداری، سن مادر در هنگام بارداری، وزن کودک هنگام تولد و نحوه زایمان از جمله این متغیرها هستند.

نتیجه این تحقیق نشان می‌دهد که صرف نظر از موقعیت خانواده، تغذیه از شیر مادر به افزایش هوش در بزرگسالی، تحصیلات در مقاطع بالاتر و درآمد بیشتر منتهی می‌شود.

برناردو لسا هورتا گفت: «نکته منحصر به فرد این تحقیق این است که تغذیه از شیر مادر در میان مادران با تحصیلات بالا و مرفه بیشتر، متداول‌تر نبوده و درصد این روش از تغذیه نوزادان در طبقات مختلف اجتماعی یکسان بود».

پژوهشگران نتیجه‌گیری کردند که هر چه تغذیه از شیر مادر طولانی‌تر باشد، مزایای بیشتری خواهد داشت. نوزادی که یک سال از شیر مادر تغذیه کرده در مقایسه با کودکی که یک ماه شیر مادر را خورده در ۳۰ سالگی دارای ضریب هوشی کامل و حدود یکسال تحصیلات بیشتری دارد. همچنین درآمدش ۳۴۱ رئال برزیل ( برابر ۱۰۴ دلار) بیشتر خواهد بود.

آقای هورتا گفت شیر مادر حاوی اسیدهای چرب اشباء شده با زنجیره‌های بلند مولکولی است که برای رشد و نمو مغز حیاتی هستند. او افزود: «مقدار شیری که نوزاد می‌نوشد نیز نقش مهمی دارد».

اریک مورتنسن از دانشگاه کپنهاگ در مقاله‌ای در همان مجله علمی که نتیجه پژوهش را منتشر کرده است، ضمن اشاره به اهمیت این نتایج در علم بهداشت عمومی گفت: «با این حال، این یافته‌ها باید با پژوهش‌های بیشتری در مورد تاثیرات بلند مدت و مهم تغذیه با شیر مادر در بهداشت و سلامت افراد تایید شوند».

کولین میچی، یکی از کارشناسان بریتانیایی و عضو کالج سلطنتی بهداشت اطفال، در یادداشتی از این پژوهش استقبال کرده است. او گفت این مورد که یکی از پژوهش‌های اخیر در مورد تغذیه با شیر مادر است، با توجه به وسعت و طولانی بودن دوره پژوهش بسیار مهم است.

او افزود شیر مادر یکی از عواملی است که در رشد و نمو کودک تاثیر دارد ولی با توجه به مزایای مختلف آن، نهادها و مسئولان بهداشت باید مادران را به این شیوه ترغیب کنند.

منبع این خبر

نظرات 3 + ارسال نظر
انتشارات کاگو شنبه 8 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 01:21 ب.ظ http://kgoopub.blogfa.com

با سلام
آیا تمایل به حمایت ما از طریق تبادل لینک دارید؟

انتشارات کاگو یکشنبه 16 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 09:47 ق.ظ http://kgoopub.blogfa.com/

سلام

اعلام فرمودید که با تبادل لینک موافقید. شما در وبلاگ ما لینک شدید.
ممنون میشوم بعد از قرار دادن لینک ما اطلاع دهید.

با تشکر

یاعلی یکشنبه 25 مرداد‌ماه سال 1394 ساعت 10:12 ب.ظ http://parvareshi-zavareh.blogfa.com

سلام
خوشحال میشم به وبلاگ پرورشی من هم سری بزنین
با تبادل لینک موافقین؟؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد