روش های انگیزش در سازمان های آموزشی

١-   توجه به نیازهای افراد:  مدیران آموزشی باید نیازهای دانش آموزان، معلمان و کارکنان را با توجه به شرایط سنی، تجربی و تفاوت های فردی آن ها در تعیین تکالیف، دادن تمرین، فراهم کردن امکانات و وسایل و فضاهای کار و بازی در نظر بگیرند.

 ٢-   ایجاد امنیت شغلی و کاری:  محیط کار دانش آموزان و معلمین باید از امنیت کافی برخوردار باشد. دانش آموزان نباید از سرنوشت خود و احتمالاً ارتکاب اشتباهات شدیداً بترسند. معلمین نیز باید به آینده شغلی و ثبات کاری خود مطمئن باشند. این مسأله در مورد مدیران مدارس نیز صادق است 

٣-  حقوق مکفی: حقوق علاوه بر آن که وسیله ای برای تأمین نیازهای روزمره ی زندگی و اداره خانواده می باشد، ممکن است عاملی برای تعیین ارزش و احترام اجتماعی و عدالت محسوب شود. پس، باید بر اساس جایگاه اجتماعی، موقعیت علمی و سطح تورم در جامعه حقوق مکفی برای معلمان در نظر گرفت.

٤-  احساس تعلق و مالکیت: باید سعی کرد طوری با دانش آموزان و معلمان رفتار شود که نوعی احساس مالکیت نسبت به مدرسه به آن ها دست دهد. مشارکت و مؤثر بودن در سرنوشت سازمان آموزشی سطح احساس تعلق و مالکیت را بالا می برد.

٥-  دادن کار مناسب با استعدادهای افراد: دادن تکالیف و تقسیم کار مناسب با علائق و استعدادهای دانش آموزان و معلمان اساس بر انگیختن افراد می باشد. بسیاری از دانش آموزان از عدم هدایت تحصیلی درست و قرار گرفتن در رشته های غیر مرتبط با استعداد خودشان در حالت بی انگیزه گی قرار دارند. آموزش و پرورش باید به هنگام استخدام، معلمینی را که در رشته های تحصیلی مورد علاقه خود تحصیل کرده اند گزینش کند و سعی داشته باشد که در هنگام تقسیم کار چه از نظر حوزه و رشته کاری و چه از نظر مقطع و کلاس علائق و استعدادهای آن ها را در نظر بگیرد.

6-  روشن کردن اهداف و انتظارات آموزشی و پرورشی مدرسه: بسیاری از محققین تأکید کرده اند که روشن کردن اهداف و انتظارات سازمان می تواند بر انگیزه افراد اثر مثبتی داشته باشد. دانش آموزان، معلمان، کارکنان و حتی اولیاء باید از اهداف و سازمان آموزشی آگاهی داشته باشند تا بتوانند آن ها را تعقیب کنند. مدیریت بر مبنای هدف MBO)) نیز یکی از راه های انگیزش می باشد. در این صورت، افراد و مدیران در کنار هم می نشینند و بر اساس اهداف اصلی آموزش و پرورش، اهداف و سیاست های مدرسه و راه های رسیدن به آن اهداف را با کمک هم تعیین می کنند. این کار سبب ایجاد تعهد در کارکنان، معلمان و دانش آموزان می شود.

٧-  مشارکت در تصمیم گیری ها: چنانچه قبلا هم توضیح داده شد، مشارکت در امور سازمان از راه های افزایش انگیزش است. مدیران باید تا آنجا که ممکن است امور مربوط به تصمیم گیری و اجرایی مدرسه را به معلمان و دانش آموزان بسپارند.

٨-  قدر و منزلت قائل بودن برای افراد: باید سعی کرد برای افراد ارزش قائل شویم. اگر هر یک از افراد احساس کند که برای سازمان ارزش دارد و برای او قدر و منزلت قائل هستند، بدون تردید انگیزه های او برای کار تقویت می شود.

9-  به رسمیت شناختن افراد: افراد باید احساس کنند که وجود آن ها برای سازمان یک نعمت به شمار می رود و سازمان و مدیریت به وجود آنها کاملاً نیازمند است. سعی شود به افراد فهمانده شود که وجودشان برای سازمان آن قدر ضروری است که در صورت از دست دادن آن ها، خسارت های جبران ناپذیری به سازمان وارد خواهد شد.

١٠-  دادن مسئولیت: باید سعی شود، حتی الامکان به همه ی افراد مسئولیت یا مسئولیت هایی داده شود. به دانش آموزان می توان در امور تعاونی، انضباطی، تربیتی، ورزشی، اجتماعی، درسی و غیره مسئولیت داد. بر حسب تجربه و آمادگی های افراد، معلمین هم می توانند در امور مختلف مدرسه مانند تهیه نامه ها، برقراری ارتباط با اولیاء، فعالیت های فوق برنامه، حل مشکلات دانش آموزان، خرید کتاب و ده ها مسأله دیگر مسئولیت بپذیرند.

١١- تقویت مثبت و دادن پاداش عادلانه: باید سعی شود از همه افراد به درستی ارزشیابی به عمل آید. در دنباله ی ارزشیابی درست، باید رفتارهای مطلوب مورد تأیید و تشویق قرار گیرد. دادن پاداش عادلانه و برابر با فعالیت های دانش آموزان و معلمان، آن ها را برای ارائه کار بهتر و پر انگیزه تر ترغیب می کند.

١٢- عدالت و انصاف: علاوه بر دادن پاداش که در شماره قبلی یادآور شدیم، مسـأله رعایت عدالت و انصاف از عوامل انگیزشی می باشد. مدیری که فردی را با یک استعداد خاص در جای مناسب قرار می دهد فردی عادل و منصف است. عدم تبعیض بین افراد آشنا، دوست، خویشاوند و متصل به اهرم های قدرت نوعی عدالت و انصاف است. حق کشی و کتمان زحمات یک نفر در برابر اشخاص دیگر بی عدالتی به حساب می آید و ضد انگیزش است.

13- روبط انسانی: منظور از روابط انسانی، علاوه بر مسائل فوق، رعایت ادب و نزاکت در برخورد و ارتباط با دیگران است. مدیران باید سعی کنند نهایت احترام از نظر تعارفات، حضور و خروج، نشست ها و ایستادن و استقبال ها و غیره را برای معلمین و دانش آموزان قائل شوند. خوب گوش دادن، ارتباط درست، ملاقات ها و بازدیدهای به موقع و نظایر آن که حاکی از ادب و رفتار صمیمی است موجب افزایش انگیزش می شود.

١٤- غنی سازی شغلی: مدیران باید سعی کنند که شغل معلمی، تدریس و کار در مدرسه را جالب و جاذب کنند. برای این کار سعی شود آموزش و تمرین های لازم و کافی راجع به روش های تدریس جدید، استفاده از وسایل آموزشی و کمک آموزشی و تأکید بر سایر جنبه های تعلیم و تربیت که تا کنون رعایت نشده است، به معلمان داده شود. هر چه دنیای شغل معلمی وسیع تر، پر معنی تر، تخصصی و فنی تر شود، انگیزه ها زیادتر می شود.

برگرفته از کتاب رهبری و مدیریت آموزشی – نوشته دکتر سید محمد میر کمالی نشر یسطرون – ١٣٨٩

نظرات 3 + ارسال نظر
تک طراحان یکشنبه 3 آبان‌ماه سال 1394 ساعت 08:16 ب.ظ http://www.taktarahi.ir

سلام و درور فراوان
امیدواریم شاد و خرم و پیروز باشید.سایت جدید مهندسان مکانیک و دیگر رشته های مهندسی راه اندازی شد.از سایت شرکت تک طراحان دیدن فرمائید واز اطلاعات آموزشی سایت استفاده نمائید و اگر مایل به همکاری با شرکت تک طراحان و کسب در آمد بودید با ما در ارتباط باشید.اگر جزء دانشجویان و یا اساتید و یا افرادی هستید که مطلب یا فایل آموزشی دارید که در ارتباط با رشته های فنی مهندسی است می توانید در سایت قرار داده و به چندین طریق از آن کسب درآمد نمائید.سایت تازه تاسیس است و به نویسنده و برنامه نویس فعال نیازمندیم .به ازاء هر مطلب آموزشی که در سایت قرار دهید 500ریال به شما تعلق می گیرد
با ما در ارتباط باشیدwww.taktarahi.ir

مشهدفرهنگ پنج‌شنبه 12 آذر‌ماه سال 1394 ساعت 07:59 ب.ظ http://mashhadfarhang.ir

مسوول محترم وبلاگ

باسلام واحترام

پایگاه خبری مشهد فرهنگ آمادگی دارد مطالب علمی وکاربردی شما را در قسمت " سبک زندگی " ومدیریت خانواده منتشر نماید . درصورت تمایل به همکاری با این پایگاه خبری لطفا از طریق همین آدرس الکترونیکی با ما درارتباط باشید .

باتشکر وسپاس

دبیر واحد خانواده پایگاه خبری مشهد فرهنگ

www.mashhadfarhang.ir



پایگاه خبری مشهد فرهنگ به شماره مجوز 94/9586 از شورای عالی نظارت بر مطبوعات

ضمنا درصورت به حد نصاب رسیدن مطالب پذیرش شده شما در شورای سردبیری ، جنابعالی به عضو شورای نویسندگان نیز انتخاب خواهید

علی پنج‌شنبه 12 آذر‌ماه سال 1394 ساعت 11:40 ب.ظ http://irancnet7.mihanblog.com

سلام دوست و همکارم

اگر مقدوره وبسایت های یکدیگر را به هم لینک کنیم چون موضوع مشابه دارد و در افزایش بازدید هر دو سایتمون نقش زیادی خواهد داشت.

خوشحال میشم این کار انجام شود

لطفا فروشگاه من را با مشخصات زیر لینک کنید :

عنوان : دانلود پروژه و مقاله عمران معماری معدن

لینک : http://irancnet7.mihanblog.com

بعد از اینکه لینک فرمودیید ،از صفحه ارتباط با ما در سایتم به من اطلاع بدید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد