خاطره-نمره بیست به جای نمره صفر

بنده در طول 30 سال خدمت خود ، چند سال معلم قرآن بوده و در پایه های اول و دوم و سوم راهنمایی تدریس می کردم. برای اینکه دانش آموزان نحوه درست خواندن قرآن را فرا گیرند مجبور بودم تمام حرکات قران کریم را که در دوره ابتدایی خوانده بودند مجددا یادآوری کنم . علیرغم این مسئله ، باز هم برخی از دانش آموزان قادر نبودند که آیات قرآن درست بخوانند و بیشتر کلمات را غلط تلفظ می کردند. با توجه به این که در شروع کلاسها اعلام کرده بودم که به ازای غلط تلفظ کردن هر کلمه یک نمره کم می شود. لذا شمارش تعداد کلمات اشتباه تلفظ شده ، نمره دانش آموزان را تعیین می کرد.

  

  برخی از دانش آموزان توانایی یا انگیزه لازم برای یادگیری را نداشتند و نمره آنها اکثر مواقع زیر ده می شد. مثلا ، وقتی نیم صفحه از کتاب قرآن خود را می خواندند بیش از 10 کلمه را غلط تلفظ می کردند و نمره آنها به زیر ده می رسید. این مسئله هم من را رنج می داد و هم آنها را که دوست داشتند شایستگی ها ی خود را نشان بدهند و مثل بسیاری دانش آموزان مورد تشویق و توجه قرار بگیرند. مهمتر از آنها اجر و قرب الهی را بدست آورند.

همیشه به این فکر بودم که چگونه می توانم این گونه دانش آموزان را کمک کنم تا قرآن را خوب یاد بگیرند و کلمات آن را به درستی تلفظ کنند و همچنین  نمره خوبی بگیرند.قبلا تلاشهایی در این زمینه کرده بودم و لی نتیجه ای نداده بود.

تا اینکه در یکی از این جلسات نام خانوادگی دانش آموزی را که تنبل و بی انضباط بود از روی لیست دفتر معلم خواندم و گفتم صفحه 17 کتاب درسی خود باز کرده و  بخواند. این دانش آموز وقتی نصف صفحه کتاب خود را خواند 20 تا غلط داشت و نمره او صفر می شد. و این مسئله را دانش آموزان زرنگ هم به من گوشزد کردند ( که آقا نمره او صفر می شود). من از اینکه او این همه غلط داشت و نمره او صفر می شد بسیار عصبانی شدم. اما عصبانیت خود را بروز ندادم. تصمیم گرفتم نمره واقعی او را که صفر می شد بدهم و برای ضایع کردن او با صدای بلند اعلام کنم که همه بدانند که او صفر شده است ، شاید دیگران عبرت بگیرند. اما فکر کردم با توجه به تجربه ای که داشتم این کار هیچ فایده ای ندارد بنابراین لحظه ای تصمیم گرفتم به جای نمره صفر، نمره بیست را بدهم و آن را با صدای بلند اعلام کنم. همین کار را هم کردم . وقتی گفتم ، بیست! همه دانش آموزان خندیدند و فکر کردند که هدفم مسخره کردن دانش آموز نامبرده می باشد. اما با جدیت اعلام کردم که واقعا به او بیست دادم. ( شاید با این کار می خواستم عصبانیت خود را خاموش کنم.)

در پایان کلاس هم او را صدا زدم و به او گفتم و اقعا به او بیست دادم . بنده دو بار در قبال غلط های زیاد ، به او 20 دادم و هر بار موجب خنده و و شک و تردید دانش آموزان شدم اما هر بار سعی کردم که به دانش آموزان نشان بدهم که هدفم تمسخر نیست بلکه می خواهم او را بیدار کنم و او را دوست دارم .

 روزی او را صدا زدم و به او گفتم نمره ثلث اولش را واقعا در کارنامه بیست می دهم.(در آن زمان امتحانات دانش آموزان در سه ثلث برگزار می شد). گرچه او در قبال عمل من دچار شک و تردید شده بود. اما من تصمیم خودم را گرفته بودم. او در هفته های آینده واقعا متحول شده بود و نمره واقعی او از 17 کمتر نمی شد و همیشه تلاش فراوانی می کرد که خوب درس بخواند و دانش آموز مثبتی باشد. بنده در سالهای آتی این تجربه را بارها بکار بستم و نتایج باور کردنی نبود.

نظرات 1 + ارسال نظر
سعید یکشنبه 25 بهمن‌ماه سال 1394 ساعت 11:26 ب.ظ http://kafefile.ir

سلام و عرض ادب فراوان

میخواستم درخواست تبادل لینک با سایتم رو بدم.ممنون میشم که بپذیرید.
لطفا بعد از اینکه سایت منو با اطلاعات زیر لینک کردید، مشخصات سایتتون رو به همین ایمیل یا در قسمت نظرات یکی از مطالب سایتم بزارید تا به سرعت منم شما رو لینک کنم.خوشحال میشم این کار انجام بشه.ممنون

عنوان : دانلود پروژه و پایان نامه

لینک : http://kafefile.ir

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد