املای گروهی
یکی از املاهای آموزشی کلاس املای گروهی :
ساختن جمله با کلمه ی داده شده و کارت های سفید داده شده به هر گروه بود.
همکاری و ساختن جمله ی مناسب باهم و نوشتن هر کلمه توسط یکی از
اعضای گروه و در آخر انتخاب بهترین جمله ی ساخته شده توسط بقیه ی
دانش آموزان کلاس
بازی آموزشی
برای تمرین کلمات مترادف و مخالف از بازی دومینو استفاده کردیم
به این صورت که کلمه ها و معنی های آن ها را در چوب بستنی ها
نوشته و دانش آموزان در گروه های خود باید دومینو ها را به ترتیب بچینند.
تقويت مهارت نوشتن(٤)
تقويت مهارت نوشتن(٣)
تقويت مهارت نوشتن(٢)
1- رشد کافی عضلات دست و ثبات مچ مناسب: باید هماهنگی لازم در عضلات دست وجود داشته باشد و کودک بتواند حرکات ظریف را به خوبی انجام دهد.2- هماهنگی بین چشم و دست.3- توجه و تمرکز کافی که برای نوشتن مطلوب ضروری است.
4- مهارتهای ادراکی- حرکتی نظیر شناخت راست و چپ، عبور از خط وسط، هماهنگی دو طرف بدن. بطوریکه کودک بتواند با یک دست کاغذ را نگه داشته و با دست دیگر بنویسد.
5- برتری طرفی. اگردست برتر ایجاد نشود، هیچ یک از دستها مهارت کافی را به دست نمی آورند و نوشتن را با مشکل مواجه می کند.
6- حس بینائی، شنوایی و لامسه کافی.
7- وضعیت مناسب بدنی در موقع نوشتن. کودک باید راست بنشیند. پاها روی استراحتگاه میز باشد و بازو و آرنج در وضعیت مناسب قرار داشته باشند.
8- قرار دادن صحیح دفتر. سمت راست کاغذ در راست دستها حدود 30 درجه به سمت پائین قرار داشته باشد. کج یا راست گرفتن بیش از حد دفتر باعث نوشتن نامطلوب می گردد.
9- نگهداشتن صحیح قلم در دست. باید در انگشتان شست و اشاره فضای دایره ای شکل باز ایجاد شود و شست مقابل سبابه قرار بگیرد. انگشتان حلقه و کوچک کمی خم شده باشند و انگشت کوچک روی کاغذ تکیه داده باشد.
تقويت مهارت نوشتن(١)
کودکی که به خوبی می تواند بنویسد ،اطمینان واعتماد به نفس بیشتری دارد.تمرکزاوبرروی مطالب بیشتر شده وازنظر آموزشی عملکرد بهتری دارد.کودکی که مشکلات نوشتاری دارد،جهت انجام فعالیتهای نوشتاری،تقلای زیادی می کندودر تکمیل تکالیف نوشتاری خود ،دچار یـأس و نا امیدی می گردد. برای یهبود مهارتهای دست نویسی، باید علل مشکلات نوشتاری را پیدا کرده و در رفع آن کوشید.
بافتنى براى تقويت تمركز
پرورش حس لامسه جهت تقويت تمركز
در نتیجه پرورش حس لامسه،یادگیری دانش آموز افزایش پیداکرده و باعث تقویت تمرکز و توجه دانش آموز هم می شود.
1- از کودک بخواهید چشمهایش را ببیدد و اشیایی را در دست او قرار دهید تا بر اساس زبری یا صافی آن ها را به دو دسته تقسیم کند.
2- مشابه تمرین فوق را با اشیا سرد و گرم انجام دهید.
3- از کودک بخواهید چشمهایش را ببندد و دو شی به طور همزمان در دست های او قرار دهید. کودک باید پس از لمس اشیاء بگوید آنها مثل هم هستند یا متفاوتند.
4- از کودک بخواهید چشمهایش را ببندد، اشیا آشنا و موجود در منزل را یکی یکی در دست او بگذارید و بخواهید پس از لمس هر وسیله، نام آن ها را بگوید.
5- اشکال هندسی پلاستیکی را در دست کودک قرار دهید و از او بخواهید شکل را لمس کند و طرح آن را روی کاغذ بکشد(در مرحله لمس شی باید چشم های کودک بسته باشد.)
آموزش تقارن با نقاشى و آينه
مشكلات نوشتارى ٢
مشكلات نوشتارى١
روش هاى انشانويسى
آرزوهای بچه ها
درروزهای پایانی سال تحصیلی از پسرانم خواستم که آرزوهایشان را بنویسند.
امسال با توجه به این که تعداد زیادی از دانش آموزانم فقط بایکی از والدینشان
زندگی میکردند خواندن آرزوهایشان اشک به چشمانم آورد.
دنیای پاک و بی آلایش آنها بسیار زیبا و قابل توجه است.برای هر یک از
دانش آموزان یکی از آرزوهایشان را می نویسم.
آرزویم این است که:
علی:دستگاهی درست کنم که بستنی درست میکند. من عاشق مسئله ی بدون محور هستم.
امیرمهدی بابایی:مثل بابام باشم.
امیر مهدی ورقایی:برای مریضان شربت بسازم.
سروش:که بچه ام تپل مپل باشد.
مهدی:بزرگ شوم و زن بگیرم.
آراد:به بابام کمک کنم.
صالح:صبح ها زود از خواب بیدار شوم.
آرش: هرچه بخواهم انجام دهم.
امیر حسین:خانم امیری به آرزوهایش برسد.
..:ای کاش مادرم این جا بود چون خیلی وقت پیش از دنیا رفت.من شوخی کردم مادرم هنوز زنده است.
امیر محمد:شاه شوم.
بهراد:آنتن ماشین کنترولیم درست شو اساس کشی تموم بشه.
سینا:آزمایش انجام بدهم.
علی رضا:خواب های خوب ببینم.
محمد سجاد:به یک سفر طولانی بروم.
محمد: موتور بخرم.
محمد امین:همیشه مهربان باشم.
ایلیاکتابچی:در اینده پروفسور بشوم.
امید:یک دفتر یاد داشت داشته باشم.
شروین : یک بار عمویم را ببینم.
عرفان: دوپسر داشته باشم.
امیر علی : پرنده ی زیبایی داشته باشم.
محد جواد:پدرم مزرعه داشته باشد.
امین رحیمی:میز اول بشینم.
ایلیانظری: فوتبالیست بشم.
روز معلم گرامی باد
زیباترین و ناب ترین لحظات تدریس زمانیست که نوگلان کلاس را در حال شکوفایی می بینی
آن زمان که بسیار روان و زیبا می خوانند که :
خدایا !توراشکرمی کنیم که به ما آموختی تاهمیشه چیزهای تازه و خوب یاد بگیریم.
از آموزگار خوب خود سپاس گزاریم که به ما خواندن و نوشتن یاد داد.
دست تمامی معلمان عزیزم بخصوص معلم کلاس اولم خانم یافتیان را
می بوسم و می گویم:
گل اگر با فصل گل بوییدنی است
ای معلم دست هایت تا ابد بوسیدنی است