خاطره – تنبیه بدنی دانش آموز

تنبیه بدنی دانش آموزان یکی از مسائلی است که معلمین همیشه با آن برخورد داشته اند. خصوصا بعد از انقلاب بنا بر رافت اسلامی و اشارات روانشناسانه و ضرورت مسائل تربیتی ،  همیشه سعی می شده است با آن با حساسیت خاصی بر خورد شود. لذا  وزارت آموزش و پرورش طی بخشنامه های متعددی تنبیه بدنی را ممنوع اعلام می کرد در این رابطه معلم های زیادی از کار برکنار شده یا از کار معلق شدند و برخی نیز در دادگاهها محکوم به پرداخت دیه و یا محبوس شده اند ، از نظر حقوقی چیزی که در حال حاضر در بسیاری از کشور های جهان در حال انجام است.  

ادامه مطلب ...

چرا بهترین نظام آموزشی دنیا قصد تغییر دارد؟

فنلاند که بعنوان یکی از بهترین‌ها و شاید هم بهترین نظام آموزشی دنیا شناخته شده، قصد دارد برای بهبود کیفیت، تحولی اساسی در نظام آموزشی خود ایجاد و مواد درسی را حذف کند.

از سال ۲۰۱۶، تمام مدارس این کشور شمال اروپا نظام آموزشی جدید را با عنوان "پدیده یادگیری" در پیش خواهند گرفت.

در این برنامه جدید، کلاس یا مواد درسی وجود نخواهند داشت و جای آنها را "برنامه‌ موضوعی" خواهد گرفت یعنی برنامه‌هایی که با روند یادگیری کودکان سازگارند.

ماریو کالونن، مدیر آموزش و پروش هلسینکی، پایتخت فنلاند، می‌گوید: "در نظام آموزشی سنتی، کودکان به کلاس‌های مختلف می‌روند و برای مثال اول ریاضی دارند، بعد علوم و بعد ادبیات."

"اما در نظام جدید دانش‌آموزان بجای اینکه موضوعات مختلف را منفک از هم یاد بگیرند، حود نقش فعالی خواهند داشت و در برنامه‌ریزی مشارکت می‌کنند."

 

ادامه مطلب ...