تاثیر مراسم آغازین در تربیت دانش آموزان

مدرسه کارکردهای زیادی در جامعه دارد، یکی از مهم ترین آنها کارکرد تربیتی و پرورشی می باشد. که بر عهده مربیان و معلمین می باشد و در بستر مدرسه  صورت میگیرد برای این منظور موقعیت های متعددی را می توانیم در نظر بگیریم  با توجه به آن موقعیت ها ، دانش آموزان تحت تعلیم و تربیت قرار می گیرند. منظور از تعلیم و تربیت نه شکل سنتی آن، بلکه منظور آماده سازی شرایطی است که طبق آن دانش آموزان بتواند آزادانه دست به انتخاب بزنند.یکی از موقعیت هایی که مدرسه فرصت دارد تا مطالب متنوعی را به دانش آموزان ارائه دهد، مراسم صبحگاهی است.در این مراسم حس هویت ملی و مذهبی مورد تاکید است. لذا مسئولین مربوطه سعی وافری کرده اند تا بتوانند مراسم صبحگاهی را غنی سازند. در این رابطه طرح هایی هم ارائه شده است، که آخرین آن کتاب "ترنم آغازین" همراه سی دی می باشد. محتوای این کتاب شامل ترجمه برخی از آیات و احادیث و مناسبت ها و غیره می باشد . اجرای مراسم آغازین در شیفت صبح 20 دقیقه به 8 شروع میشود. 

در همین رابطه: 

قصه گویی را برای کودکان ترک نکنید 

احساسات بچه ها را انکار نکنیم

مجریان از بین دانش آموزانی که ترجیحاً از تشکل های دانش آموزی می باشند انتخاب می شوند. اگر چه برخی مدارس اصرار ندارند که حتماً باید مراسم آغازین در قالب تشکل های دانش آموزی اجرا شود بلکه برخی مدارس اصلاً تشکل های دانش آموزی ندارند چون نسبت به آن یا بی اعتقادند یا اراده سازمان دهی دانش آموزان را ندارند.

 شناسایی دانش آموزانی که بتوانند در مقابل بعضاً چند صد دانش آموز قرار بگیرند و قرآن بخوانند یا حدیث قرائت کنند و یا حتی سخنرانی کنند کاری بس مشکل است. اما هرچه آمار دانش آموزان مدرسه زیاد باشد شانس پیدا کردن دانش آموزان مناسب بیشتر است. این دانش آموزان عمدتاً افرادی هستند که در مساجد هم فعال هستند و تجربه ی اداره ی هیئت ها و گروه های قرآنی و فعالیت های فرهنگی را قبلاً کسب کرده اند. برخی از آنها آنچنان  در این زمینه قوی هستند که می توان به آنها اجازه داد برای دانش آموزان سخنرانی کنند.

تاثیرگذاری مطاب  ارائه شده در مراسم آغازین به نظر میرسد که فوق العاده باشد خصوصاً قاریان قرآن که صورت و لحن هیجانی دارند و همچنین دانش آموزانی که برای خواندن دعا صدای جذابی دارند بعضاً اشک برخی از آنها را در می آورند. چون دانش آموزان در سنی به سر میبرند که از احساسات سرشار برخوردار هستند همچنین تمایل به باور ماورا الطبیعی در آن ها زیاد است و برای شنیدن مسائلی که در این رابطه مطرح می شود گوشی شنوا دارند. گرچه در سنین بعد طرز تفکر آنها تحت تاثیر عوامل مختلف پخته تر می شود.

مراسم صبحگاهی با پخش سرود جمهوری اسلامی شروع شده سپس قرآن تلاوت میشود در ادامه مطالب انتخابی مدارس  در زمینه های دینی و اعتقادی و اجتماعی  و سیاسی می باشد. در پایان مراسم مسائل روز مدرسه مطرح میشود. مسائلی که مربوط می شود به تذکرات انضباطی و اخلاقی و درسی و همچنین ارسال پیام به اولیا از طریق دانش آموزان و مسائل مربوط به برگزاری اردو و کلاس های قوف برنامه و بخشنامه های ارسالی از منطقه و مسابقات و بسیاری از مسائلی که می تواند وجود داشته باشد.

تلخیص از مقاله "نویسنده وبلاگ" در باره مراسم اغازین مدارس متوسطه 

نظرات 3 + ارسال نظر
اندر حکایت مدارس مذهبی ! جمعه 30 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 01:59 ق.ظ http://http://aalamebideli.blogfa.com/

به نام خدا
سلام

وکام 2 جمعه 7 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 12:36 ق.ظ http://vecam2.blogfa.com

[گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل]
[گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل]
[گل][گل][گل][گل][گل][گل]
[گل][گل][گل]
زندگی عرصه یکتای هنرمندی ماست
هرکسی نغمه خود خواند واز صحنه رود
صحنه پیوسته به جاست
خرم آن نغمه که مردم بسپارند به یاد
[گل][گل][گل]
[گل][گل][گل][گل][گل][گل]
[گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل]
[گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل]
با دستورالعمل رتبه بندی معلمان به روز هستم

[ بدون نام ] یکشنبه 11 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 10:05 ق.ظ http://hmehchezzendagi

وبلاگتون خیلی خوبه موفق باشید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد