سن از یاد بردن خاطرات کودکی

روانشناسان آمریکایی در مطالعات خود دریافته‌اند، سن هفت سالگی زمانی است که اولین خاطرات کودک به مرور فراموش می‌شوند.

ناتوانایی در بازیابی خاطرات دوره قبل از دو تا چهار سالگی اصطلاحا فراموشی دوران کودکی (childhood amnesia) گفته می‌شود. محققان دانشگاه اموری با هدف تعیین سن دقیق فراموشی نخستین خاطرات زندگی، پژوهشی را با حضور 83 کودک سه ساله انجام دادند. در این مطالعه، کودکان خاطرات و رویدادهایی را که به تازگی تجربه کرده‌اند، توضیح دادند و بطور همزمان از پدر و مادر در مورد شش رویدادی که کودک طی ماه‌های اخیر تجربه کرده است، مانند سفر، رفتن به باغ‌وحش یا جشن تولد سوال شد. پس از ضبط این خاطرات پایه، در سال بعد کودکان بار دیگر در خصوص خاطراتشان مورد پرسش قرار گرفتند.

در ادامه تحقیق، کودکان به پنج گروه تقسیم شدند و هر گروه تنها یک بار در سن پنج، شش، هفت، هشت یا نه سالگی در آزمون مجدد شرکت کردند. نتایج بدست آمده نشان می‌دهد، کودکان در سن پنج و هفت سالگی 63 تا 72 درصد خاطرات زیر چهارسالگی خود را به خاطر دارند و در کودکان هشت و 9 ساله این میزان تنها 35 درصد است. بر اساس این مطالعه که نخستین آزمایش تجربی بروز فراموشی در کودکان محسوب می‌شود، سن آغاز محو خاطرات کودکی از سن هفت سالگی است.

نتایج این پژوهش در مجله Memory منتشر شده است.

جایگاه تحقیق و فن آوری های نوین در آموزش و پرورش

آموزش و پروش نهادی است که مردم جامعه انتظارات زیادی از آن دارند. نهادی که باید  نسل آینده را تربیت کند و به آنها آموزش دهد . در واقع بنیان توسعه یک جامعه از آموزش و پرورش و از مدارس شروع می شود و انتظار می رود که برای این منظور معلمان توانمندی داشته باشیم تا آنها بتوانند دانش اموزان خلاق و توانمند و مسول را تربیت کنند. اما  وضعیت فعلی آموزش و پرورش به ما چه می گوید؟  چند درصد معلمین در امر تحقیق و ترجمه و تالیف کتب و نوشتن مقالات شرکت دارند. آیا دانش آموزان مدارس آموزشهای لازم را می بینند؟

ادامه مطلب ...