X
تبلیغات
رایتل
مدرسه.مقالات آموزشی و پرورشی مــدرســـه - مقالات آموزشی و پرورشی

مقالات آموزشی و پرورشی با محوریت آموزش و پرورش

مــدرســـه - مقالات آموزشی و پرورشی
مقالات آموزشی و پروشی

آذر 1395
ش ی د س چ پ ج
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30

آرشیو

موضوع بندی

 

چهارشنبه 26 اسفند‌ماه سال 1394
خاطره - دانش آموز خائن

دانش آموزان به عنوان اینکه آنها هم انسان هستند واقعا دنیای پیچیده ای دارند  که شناخت آنها مستلزم گذشت زمان و کار با آنهاست . خصوصا زمانیکه ما بخواهیم رفتارهای آنها را در جمع دوستانشان تفسیر کنیم ، آن موقع است که شاهد رفتارهایی از آنها می شویم که مات و مبهوت می شویم.

   بنده به عنوان معاون پرورشی دبیرستان ، مدتی مسئولیت کتابخانه مدرسه را به یک دانش آموز دوم متوسطه سپرده بودم  که وی از نظر من دانش آموزی مودب و درس خوان و مسئولیت پذیر بود و به خوبی از عهده مسئولیت خود در زنگ های تفریح بر می آمد . علاوه بر آن فکر می کردم با این دانش آموز به عنوان یک دوست ، صمیمی هستم و مدتها در کتابخانه با وی در باره مسائل مختلف صحبت می کردیم.

این دانش آموز(حسینی) در کلاسی بود که تعداد آنها در حدود 30 نفر بودند. و بنده دبیر معارف اسلامی آنها بودم و سعی می کردم با آنها برخورد اسلامی و انسانی داشته باشم برای همین هرگز آنها را تنبیه و تحقیر نمی کردم و هرگز به آنها توهین نمی کردم . اما این رویه به برخی از دانش آموزان فرصت سوءاستفاده و بی انضباطی را می داد.

یکی از شیطنت های دانش آموزان سوت زدن در سر کلاس معلمهاست (سوت زدن هایی که هدف آن آزار دادن معلمین است) . البته آنها این کار را استادانه و زیرکانه انجام می دهند. به حدی  که معلم در تشخیص فرد سوت زننده عاجز می ماند. آنها زمانی را برای این کار انتخاب می کنند که کلاس شلوغ و معلم کاملا حواسش پرت باشد. سوت زدن در سر کلاس ، معلم ها را به شدت عصبانی و ناراحت می کند و این مسئله برای آنها یک توهین آشکار است .

در یکی از جلسات دانش آموزی از فرصت استفاده کرده ، سر کلاس من سوت زد . هر چه دقت کردم که بفهمم که چه کسی سوت زده متوجه نشدم گر چه محل تقریبی حضور دانش آموز سوت زننده را می توانستم حدس بزنم ، اما چون پی گیری مسئله را صلاح نمی دانستم ، خود را به تغافل زدم . اما از این که دانش آموزی در سر کلاس دست به این اقدام زده و نوعی بی احترامی به من کرده بسیار عصبانی شدم با همین وضعیت زنگ خورد و به دفتر مدرسه آمدم.

دوباره جلسه بعد که به این کلاس رفتم دانش آموزی از فرصت همهمه دانش آموزان دیگر استفاده کرده سوت زد . من از عصبانیت نمی دانستم چکار کنم. چنان صورتم بر افروخته شده بود که دانش آموزان همه ساکت شدند. من تنها حرفی که زدم ، گفتم دانش آموزان میزهای دو ردیف آخری ، بعد از اینکه زنگ خورد سر کلاس می مانند.  

بعد از زنگ ، این دانش آموزان سر کلاس ماندند و به حیاط نرفتند . حسینی دانش آموزی هم که مسئول کتابخانه بود جزء این دانش آموزان بود. اما من به دانش آموز حسینی گفتم از آنجائیکه تورا خوب می شناسم و می دونم که تو هرگز چنین کاری را نمی کنی برو کتابخانه ، بچه ها منتظرتند . اما شما ! « من می دونم که یکی از شما سر کلاس سوت زده ، تا زنگ آخر فرصت دارید که خودتان کسی را که سوت زده معرفی کنید و گرنه هیچ کدامتون را سر کلاس راه نخواهم داد و ممکن است نمره درسی شما هم صفر شود». این را گفتم و برای استراحت به دفتر مدرسه آمدم.

زنگ مدرسه خورد و دانش آموزان یکی یکی در حال رفتن به خانه بودند ، که من متوجه شدم دانش آموزان یاد شده آمده اند که با من صحبت کنند و حسینی هم با آنهاست . گفتند: آقا ما بعد از صحبت هایی که با هم داشتیم  امدیم فردی که سر کلاس سوت زده به عمل خودش اعتراف کنه و شما هم از ما بگذر. گفتم باشه . اما کدامتون بودید؟ حسینی در حالیکه سرش را پائین انداخته بود و خجالت می کشید گفت : آقا ببخشید من بودم.  گفتم : تو؟! (با لحنی آمیخته به شوخی) ای خائن ! لحظاتی به او خیره شدم و گفتم برو! بعد از این قضیه ، مدتی به فکر فرو رفتم و از این اتفاق داستانهای زیادی آموختم.

 


برای عضویت در خبرنامه این وبلاگ نام کاربری خود در سیستم بلاگ اسکای را وارد کنید
نام کاربری

Powered by BlogSky.com

کپی از مطالب این سایت با ذکر منبع و نویسنده بلامانع است
عنـــاوین آخـــرین یـادداشـــت ها

به وبلاگ مدرسه خوش آمدید! دبیر هستم و در یکی از دبیرستانهای استان تهران تدریس می کنم. هدف از ایجاد این وبلاگ نوشتن و گردآوری مطالبی با محوریت آموزش و پرورش برای آگاهی بخشی به معلمان عزیز و اولیاء دانش آموزان است. مطالب این وبلاگ از منابع مختلف تهیه شده و برخی از مقالات هم توسط مدیر وبلاگ نوشته میشود. امیدوارم در صورت استفاده از منابع دیگران بتوانیم رسم امانت داری و اخلاق مداری را رعایت کنیم.

. ..