ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 |
بررسی یک مقاله
در مقالهای با عنوان " تقلّب کیش و مات" به ترجمه ماندانا محسنی در مجلّهی رشد معلّم، شمارهی ۱۸۶ مطالبی پیدا کردیم. نکاتی را که ممکن است برای کار ما سودمند باشد، در زیر آوردهایم.
* وقتی دانشآموزان در حال تقلّب کردن گیر میافتند و موضوع به والدینشان گزارش دادهمیشود، حدود دوسوم والدین از فرزندان خود حمایت میکنند و بقیّه حتّی این موضوع را منکر میشوند یا آن را دستکم میگیرند و میگویند فرزندشان قصد تقلّب نداشتهاست.
* تأکید بر نکات مثبت شخصیّت دانشآموزان و دانشجویان، اعتماد کردن به تواناییهای آنان و برخورد منطقی در مقابل نقض قوانین کلاس از جمله تقلّب کردن، کمک زیادی به جلوگیری از تقلّب میکند. تعریف تقلّب برای ایشان باید با توجّه و دقّت بسیار انجام شود.
* خیلی از معلّمان پیشنهاد میکنند که دانشآموزان، امتحانات و مقالات خود را در قالب توصیفی بنویسند. در این صورت تقلّب کردن برای آنان بسیار سخت خواهدشد.
* به کسانی که تقلّب میکنند، بگویید این کار نوعی دروغگویی است!
افراد متقلّب میخواهند با این فکر که " ولش کن بابا مهم نیست؛ همه تقلّب میکنند!" تقلّبکردن را کماهمّیّت جلوه دهند، اما ارتباط برقرار کردن میان تقلّب با دروغگویی پرده از این ترفند ذهنی برمیدارد؛ ترفندی که به آنان اجازه میدهد، فکر کنند تقلّب کردن کاری موجّه و پذیرفتهشدهاست. اگرچه این راهحل قطعی نیست، اما تصوّر اینکه تقلّب کردن نوعی دروغگویی است، وجدان متقلّب را در این زمینه تحت تأثیر قرار میهد. اینکه کسی را دروغگو خطاب کنیم تا حدّی خشن به نظر میرسد. برای اینکه افراد قبول کنند تقلّب کردن مانعی است در راه آموزش و یادگیری آنان، باید اوّل احساس کنند این کار خطاست.
* از افراد متقلّب بپرسید اگرهمهی مردم تقلّب کنند، دنیای امروز ما چه وضعی پیدا خواهد کرد؟ یا بپرسید، چه احساسی پیدا خواهیدکرد، اگر بدانید دکترتان در آزمایشات پزشکی شما تقلّب کردهاست؟ یا چه حالی پیدا خواهیدکرد، اگر بدانید یکی از قهرمانان مورد علاقه شما برای موفّقیّت، تقلّب و دوپینگ میکند؟
* هدف نهایی این است که بچّهها را متقاعد کنیم تقلّب نکنند و حتّی تقلّب کردن دوستانشان را نیز نادرست بدانند. " آنچه باعث غرور و موفّقیّت میشود، انجام اعمال درست است!"
http://sutstat06.persianblog.com
در کتابی با عنوان " رفتارهای بهنجار و ناهنجار" نوشتهی دکتر شکوه نوّابینژاد، مطلبی راجع به تقلّب پیدا کردیم. نکاتی را که ممکن است برای کار ما سودمند باشد، در زیر آوردهایم.
"کودکان به دلایل مختلفی تقلّب میکنند. [...]
روانشناسان برای این رفتار چهار دلیل عمده به شرح زیر ذکر میکنند:
۱. تکالیف درسی یا امتحان بیش از حد دشوارند.
۲. ضوابط و ملاکهای والدین و معلّمان و حتّی ملاکهای خود کودک بیش از حد بالا و غیر واقعبینانه است.
۳. والدین، معلّمان و یا خود کودک برای نمره بیش از درک مطلب ارزش قائلند.
۴. کودک در موقعیّتهای بسیار احساس بیکفایتی و ناامنی میکند.
کودکی که تقلّب میکند معمولاً تحت فشار شدید برای گرفتن نمرهی خوب و یا ترس از رد شدن است. معلّمی که مطالب درسی و یادگیری را متناسب با تواناییها و رغبتهای دانشآموزان تنظیم میکند، بیشک از تعدّد و فراوانی تقلّب در کلاس خویش به طرز چشمگیری میکاهد. بسیاری از مواقع کودکان نمیدانند درسی که میخوانند چگونه میتواند برای آنان مفید باشد، بنابراین کوتاهترین راه را برای گرفتن نمرهی قبولی طی میکنند.
*در کلاسهایی که خستهکننده و پرتنش است، یا اصرار زیاد روی فراگیری موادّ درسی گذاشته میشود که ارزش آنها در ذهن دانشآموز مورد تردید است، طبیعی است که باید انتظار تقلّب بیشتری را در بین ایشان داشت.
باید به دانشآموزان آموخت که مسئولیّت اعمال ر رفتارشان با خود آنان است."
سلام من به روزم نمی دونم چرا از بین وبلاگ معلمان فقط به وبلاگ شما علاقه ی خاصی دارم
به نکات خوبی اشاره کردید.از متنتون استفاده کردم.واقا مفید بود.
ممنون از تلاشتون در این زمینه مهم.