ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 |
مقدمه: پژوهشگران اظهار داشته اند که یادگیری یک فرایند اجتماعی است و فعالیت های یادگیری برای رسیدن به مرحله ی تولید دانش و اطلاعات حیاتی است. در سال های اخیر بسیاری از معلمان فواید و اثرگذاری های راهبردهای یادگیری را از طریق همیاری دریافته اند. یادگیری از طریق همیاری یک قالب یا چهارچوب آموزشی است که در آن گروه های دانش آموزی ناهمگن از سوی معلم شکل داده می شوند و به فعالیت می پردازند.
هدف: هدف نهایی از کاربست الگوی تدریس یادگیری از طریق همیاری دستیابی به فعالیت های عالی ذهنی است. در واقع با وجود تفاوت های موجود در روش اجرای الگو، پنج عنصر در استفاده از الگوی یادگیری از طریق همیاری بسیار اساسی به نظر می آید:
همبستگی مثبت، مسئولیت فردی، تعامل چهره به چهره، مهارت های اجتماعی و پردازش گروهی. این عناصر معلم را از سخنرانی صرف و دانش آموز را از تکرار بی مورد آموخته هایش رها می سازد. افزون بر این، یاگیری از طریق همیاری فرصت هایی را پدید می آورد که یاد گیرندگان بتوانند در موقعیت هایی چون کار گروهی، ارتباطات، ایجاد هماهنگی اثرگذار و تقسیم کار موفق شوند. بنابراین، مشاهده می شود که دانش آموز در گروه های یادگیری از طریق همیاری باید بیش از یادگیری در قالب الگوهای دیگر به فعالیت بپردازند.
امروزه، متخصصان آموزش و پرورش الگوهای گوناگونی را برای همیاری به کار می برند ولی مراحل اساسی اجرای الگو به صورت زیر است:
مراحل اجرای الگو :
۱- ابتدا گروه ها شکل می گیرند. گروه های ناهمگن که دارای اطلاعات و توانایی های مختلف، گوناگون و متنوع هستند، مؤثرتر خواهند بود. در یادگیری از طریق همیاری، تفاوت افراد گروه باعث کارآمد شدن یادگیری می شود. توجه داشته باشید که یکی از هدف های یادگیری از طریق همیاری این است که دانش آموزان یادبگیرند با هر کسی کار کنند.
(اگر هدف تسلط در مهارت های خاصی باشد، می توان از گروه همگن استفاده کرد) پس از تشکیل گروه ها معلم به کمک دانش آموزان قوانینی را تدوین می کنند که بهتر است تعداد آنها محدود باشد (حدود 3 تا 5 قانون)
کلاس باید در مورد این قوانین توافق کند. این قوانین را می توان در تابلوی کلاس نصب کرد.
نمونه های این قوانین عبارتند از:
- گروه های مختلف نمی توانند با همدیگر صحبت کنند.
- همه عضوی از گروهند و در کارها همه باید شرکت کنند و سهیم شوند.
- اول سؤالات خود را از اعضای گروهتان بپرسید بعد از معلم سؤال کنید.
2- در این مرحله معلم حدود 15 دقیقه درباره ی هدف های مهم درس، انتظاراتی که از دانش آموزان در پایان جلسه وجود دارد و مطالب اصلی درس که نیاز به توضیح دارد صحبت می کند (اهداف را بهتر است به طور غیرمستقیم مثلا˝ از طریق پرسش، فعالیت و یا حتی عکس مطرح نمود)
3- در مرحله ی سوم به دانش آموزان فرصت داده می شود که در یک زمان مشخص روی مطالب و یا فعالیت هایی که در اختیار آنها گذاشته شده در گروه های خود تمرین و کار کنند. تنظیم و کنترل وقت در این مرحله لازم است و معلم با حضور در گروه های مختلف ضمن ارزشیابی غیر محسوس از کار گروه ها در صورت ضرورت راهنمایی های لازم را انجام می دهد.
4- در این مرحله نتایج کار گروه ها به نمایش گذاشته خواهد شد. برای نمایش کار گروه ها روش های مختلفی وجود دارد مثلا" می توان از مدیر هر گروه خواست تا در یک زمان مشخص و کوتاه نتایج کار گروه خود را ارائه دهد و سپس معلم یا سایر گروه ها می توانند پرسش هایی از وی یا سایر اعضای گروهش داشته باشند. روش دیگر این است که هر گروه نتایج کار خود را روی یک برگه یا مقوا به صورت نوشته، نمودار یا نقاشی به تصویر درآورده و این برگه ها روی تابلو یا دیوار کلاس نصب شده و در معرض دید و نقادی سایر گروه ها قرار گیرد
5- در آخرین مرحله که مرحله ی ارزشیابی است معلم کار گروه ها را مورد ارزشیابی قرار می دهد. در این مرحله معلم می تواند از چک لیست هایی که در اختیار دارد استفاده کند و اهداف دانشی، مهارتی و نگرشی را مورد نظر قرار دهد. همچنین برای ارزشیابی می توان از گروه ها کمک گرفت و با کمک گروه ها معیارهایی برای ارزشیابی تدوین نمود و براساس این معیارها حتی خود گروه ها می توانند به ارزشیابی از کار خود (خودارزشیابی) بپردازند
http://computerteachers.blogfa.com
انسان در طول تاریخ همیشه دوست داشته است تا در مورد ستارگان چیز های زیادی بداند. چون فکر میکرده که آسمان رازهای زیادی دارد. حقیقت هم این است که آسمان رازهای زیادی دارد. اگر ما این راز ها را میدانستیم چه می شد؟ اگر می دانستیم که در درون ستارگان چه میگذارد. چقدر خوب بود. شاید تعجب کنید که به شما بگویند اتم های بدن ما هم روزگاری، در درون ستارگان ساخته شده است. در جایی که میلیون ها درجه حرارت دارد. پس چگونه ما از کره زمین سر در آوردیم؟
زندگی شهر نشینی و دوری ما از طبیعت، انسانها را از نگاه کردن به آسمان غافل کرده است. برای همین برخی هرگز موفق نمی شوند به عظمت ستارگان نگاه کنند و خود را دنیای کوچک زمین حبس کرده اند.
بدون شناخت ستارگان و تحولات مربوط به آن امکان شناخت طبیعی جهان نیست. چون ستارگان یکی از بازیگران اصلی تحولات جهان هستی هستند. در واقع آنها به ما زندگی داده اند و پایان حیات بشر در کره زمین و دیگر سیارات هم به سرنوشت آنها بستگی دارد. همچنانکه حیات کره زمین به خورشید که یک ستاره است بستگی دارد و سرنوشت ما با آن گره خورده است. هر اتفاقی برای خورشید بیفتد هشت دقیقه بعد ما متاثر خواهیم شد.
به گزارش خبرگزاری فارس محاسبه ضریب هوشى هر رییس جمهور بر اساس سیستم اندازهگیرى Crain/ Swanson و از روى نطقهاى بدون نوشته، نوشتهها و سایر موارد رییس جمهور صورت مىگیرد.
مؤسسه Lovenstein Institute Of Scranton از سال 1973/1352 تحقیقاتى را پیرامون بهرههوشى (2) (آى کیو = (Intelligence Quotient I Q هر رییس جمهور جدید به عمل مىآورد، و نتایج آن را با 5 درصد احتمال خطا، استخراج و اعلام مىکند. در مؤسسه مذکور مورخان، روانپزشکان، روانشناسان و دانشمندان رفتارهاى انسانى مشغول به کارند. در میان آنها، دکتر ورنر لونستین جامعه شناس برجسته و پرفسور پاتریشیا دیلیامز روانپزشک مشهور و معروف جهانى عضویت دارند. محاسبه ضریب هوشى هر رییس جمهور بر اساس سیستم اندازهگیرى Crain/ Swanson و از روى نطقهاى بدون نوشته، نوشتهها و سایر موارد رییس جمهور صورت مىگیرد. این مؤسسه جزئیات تازهترین تحقیق خود را در این باره پس از یک بررسى 4 ماهه پیرامون بهرههوشى جرج بوش پسر، رییس جمهور فعلى آمریکا در روز دوشنبه 21 آوریل 2003/1 اردیبهشت 1382 به علاوه دیگر اطلاعات لازم در مورد هر رییس جمهور، به این شرح اعلام کرد.
به ترتیب:
ردیف - نام رئیس / حزب / چندمین رئیس جمهورى / دوره ریاست جمهورى / سالهاى ریاستجمهورى / ضریب هوشی
1 - فرانکلین روزولت / دموکرات / 32 / 4 / 1945 - 1933 / 147
2 - هرى ترومن / دموکرات / 33 / 2 / 1953 - 1945 / 132
3 - دیوید آیزنهاور / جمهوریخواه / 34 / 2 / 1961 - 1953 / 122
4 - جان اف کندى / دموکرات / 35 / 1 (3) / 1963 - 1961 / 174
5- لیندون جانسون / دموکرات / 36 / 2 / 1969 - 1963 / 126
6- ریچاردنیکسون / جمهوریخواه / 37 / 2 (4) / 1974 - 1969 155
7 - جرالد فورد / جمهوریخواه / 38 / 1 / 1977 - 1974 / 121
8 - جیمى کارتر / دموکرات / 39 / 1 / 1981 - 1977 / 175
9 - رونالد ریگان / جمهوریخواه / 40 / 2 / 1989 - 1981 / 105
10- جرجبوش (پدر) / جمهوریخواه / 41 / 1 / 1993 - 1989 / 98
11 - بیل کلینتون / دموکرات / 42 / 2 / 2001 - 1993 / 182
12- جرجبوش (پسر) / جمهوریخواه / 43 / 1 / 2005 - 2001 / 91
متوسط ضریب هوشى، در میان 6 رییس جمهور دموکرات، 156 است که از بین آنها، کلینتون با 182 بالاترین و جانسون با 126، پایینترین ضریب هوشى را داشتهاند. متوسط ضریب هوشى، در میان 6 رییس جمهور جمهورىخواه، 5/115 است که از بین آنها، نیکسون با 155 بالاترین و جرج بوش پسر با 91، پایینترین ضریب هوشی را دارند.
دکتر لونستین در اینباره مىگوید: «تمام رؤساى جمهور آمریکا پیش از بوش پسر، حداقل یک کتاب و تعداد زیادى مقاله در طول دوران تحصیل یا طی دوره مشاغل اولیه خود به رشته تحریر درآوردهاند، اما بوش پسر نه کتابى دارد و نه مقالهاى.
بنابراین، ارزیابى در مورد بهره هوشى وى دشوار بود و ما ناچار شدیم تا حد زیادى روى سخنان غیرمکتوب او بررسى کنیم.»
آقای علی احمدی با رای اعتماد مجلس، رئیس آموزش و پرورش شد. اما مسئله قابل توجه این بود که فرهنگیان هیچ واکنش مثبتی در مقابل آن نشان نداند و گویا هیچ اتفاقی نیفتاده است. و این پیام زیادی، هم برای آقای احمدی و هم آقای احمدی نژاد دارد.
حقیقت این است که فرهنگیان در طول سالهای گذشته در این رابطه به قدر کافی هم تجربه کسب کرده و هم ناامید شده اند و این مسئله را به خوبی میدانند که آوردن امثال آقای احمدی با شعار های کهنه، هیچ کمکی به بهبود وضعیت و تحول فرهنگی و اقتصادی آموزش و پرورش نخواهد کرد. چون آموزش و پرورش بسیار گسترده، پیچیده و با مسائل بغرنجی دست به گریبان است که امثال آقای احمدی نمی توانند کاری از پیش ببرند.
متاسفانه علیرغم و جود نیروهای بسیار کارامد در آموزش و پرورش، آقای احمدی نژاد برای وزارت سراغ نیروهایی رفته اند که تعجب فرهنگیان را بر انگیخته است. علاوه بر آن وزرای آموزش و پرورش همیشه نسبت به وزرای دیگر ضعیف ترین بوده است.
به نظر میرسد که مسئولین و برنامه ریزان آموزش و پرورش به معلمین و خواسته های آنها توجهی ندارند و آنها را به حاشیه رانده اند و فکر میکنند میتوانند بدون اعمال نظر معلمین کاری از پیش ببرند. و معلمین هم به این قضیه پی برده اند و تمایل به مخالفت در آن به انحاء مختلف شکل گرفته است.
اگر آقای وزیر در جمع آزادانه معلمین دست به سخنرانی بزند مخالفت معلمین را خواهد دید. همچنان که در سفر هیئت دولت به استان بوشهر در شهر دیلم معلمین سالن سخنرانی آقای احمدی را به علت سخنان نسنجیده ترک کردند. و با وساطت برخی از مسولین برگشتند.
آقای احمدی در قسمتی از این سخنرانی گفت، «ای تاسفاست کهمن به هر جای کشور که سفر میکنم، فقط مشکلات مالی و نیازمندی فرهنگیان مطرح میشود وحتی یک کلمه از رسالت فرهنگی آموزش و پرورش گفته نمیشود. همچنین گفت: گفت: وای به حال دانش آموزانی که معلمانی با چنین روحیهای میخواهند آنها را تعلیم و تربیت دهند. ».
ما معتقد هستیم، هر تحولی در آموزش و پرورش بدون توجه حقیقی و ذاتی به خواسته ها و انتظارات معلمین در زمینه های فرهنگی و اقتصادی و معیشتی و برنامه ها و غیره، به نتییجه مطلوب نخواهد رسید. بلکه مخالفت و کارشکنی های آنها را به دنبال خواهد داشت. امیدواریم که معلمین خود، منشا تحول در آموزش و پرورش شوند.