ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 |
انسان بیش از تنبیه به تشویق نیاز دارد. تشویق به انسان عشق و امید و انگیزه می دهد و او را برای آینده سر شار از امیدواری میکند و احساس خوب بودن و ارزشمندی را در او بالا میبرد. اما در جامعه ما تشویق جایگاه برتری ندارد و ما بیشتر مایل هستیم از تنبیه و تحقیر استفاده کنیم تا تشویق. همین وضعیت باعث سر خوردگی و ناامیدی فرزندانمان میشود و ما با دست خود فرزندانمان را به سوی احساس حقارت سوق میدهیم و انرژی مثبت را از آنان میگیریم. تشویق اصول و قواعدی دارد که ما باید آن را خوب بدانیم تا بتوانیم خوب هم از آن استفاده کنیم.
***
اصول و شرایط تشویق
1- شرط سن
در تشویق کودکان شرط سن مهم است و باید مورد رعایت قرار گیرد. در هر سن مقتضائى را باید در نظر گرفت و این امر شدنى نیست مگر بشرط آگاهى از فنون روانشناسى و داشتن اطلاعات در زمینه روانشناسى کودک و نوجوان.
در هر سنّى خواسته ها فرق مىکنند و طبعاً نوع جوایز و پاداش فرق خواهد کرد. تشویق از کودک خردسال بصورت بغل کردن و بوسیدن و نوازش است در حالیکه این امر براى افراد نوجوان و بالغ شدید چندان موردپسند نباشد. و یا تحسین کودکى در تنهائى بعنوان تشویق او کودک را اقناع خواهد کرد در حالیکه این امر براى نوجوان قانع کننده نیست. او دوست دارد در جمع مورد تأیید قرار گیرد.
2- شرط جنس
تشویق و تأیید و حتى جایزه دادن براى پسر و دختر بهتر است متفاوت باشد. بدینمعنى که شرایط حیات روانى و اجتماعى آنان را موردنظر قرار دهیم. شاید پسران به اسباب بازىها، وسایل مکانیکى و ابزار متحرک بیشتر راغب باشند تا به ظرافت کارىها و زیبائىها، در حالیکه دختران به آن بعد بیشتر توجّه دارند.
شاید بهتر است براى جایزه پسران مثلاً یک کامیون یا دوچرخه و موتور پلاستیکى تهیه کنیم و براى دختران جایزهاى از نوع سنجاق و روبان سر، گلسینه، و چیزهاى دیگرى که دختران بدان رغبت و علاقهاى دارند. از طرف دیگر باید زمینههاى حیات فردى و اجتماعى پسر و دختر را در این راه ملحوظ داریم.
3- شرط روانی افراد
نکته مهمى که در تشویق مىبایست مورد نظر باشد شرایط روانى کودکان در سنین مختلف و نوع پاىبندى آنان به لذات است. کودکان خردسال بدنبال لذات جسمى زودگذر و از نوع لذات کامى هستند. براى تشویق اگر کامشان را شیرین کنیم برایشان لذتبخشتر از آن است که مثلاً دائرةالمعارفى را تا چند هزار برابر از نظر قیمت به آنها اهدا کرده و مورد تشویقشان قرار دهیم.
این کار در سنین بزرگسالی، نوجوانى و بلوغ آنان اگر صورت گیرد نوعى اهانت و توهین براى آنان بحساب خواهد آمد. در آن سنین تشویقى باید صورت گیرد که ذوق اجتماعى و شخصیتى آنان را اقناع کند و مثلاً آنها را به جامعه همسن خودشان بعنوان افرادى مهم معرفى نماید. همچنین کودکان خواستار زرق و برق و زیبائى ظاهرند در حالیکه براى بزرگترها مسأله عمق اهمیت دارد. کودکان در فضاى حسى زندگى مىکنند و بزرگترها در فضاى ادراکی
4- شرط کار و تلاش
در تشویق کودک و اعطاى جایزه به آنان این شرط را در نظر مىگیریم که رابطهاى باشد بین میزان کار و تلاش و میزان تشویق. گاهى کودک کارى عادى و کوچک انجام مىدهد و زمانى کارى بزرگ و مهم. در این صورت برخوردها نباید یکسان باشند. گاهى تشویق براى سرمایهگذارى یکساعته کودک است و زمانى براى کارى چندساعته که مثلاً هفتهاى از عمر او صرف فلان کار و برنامه شده است.
رعایت این تناسب باید موردنظر باشد تا او دریابد در ازاى میزان سرمایهگذارى و کوشش به جایزهاى دست خواهد یافت و این امر محرٌکى باشد براى کار و تلاش بیشتر و سرمایهگذارى زیادتر.
5- مقتضاى درک و فهم
همه کودکان به یک میزان نمىفهمند و هوش آنها بیک اندازه نیست. بهمیننظر موضعگیرىها در قبال کودکان به یک گونه نمىتواند باشد. ممکن است تشویقى براى یک کودک اقناع کننده باشد و براى کودک همسّن او که از هوش برترى برخوردار است اهانت و تحقیر بحساب آید.
اینکه سعى دارند کودکان تیزهوش را از دیگر کودکان جدا کنند و تربیت نمایند به علل گوناگون است از جمله رعایت همین نکات که از ظرافت خاصى برخوردارند. ممکن است فردى در سن بلوغ باشد و کودکان بیندیشد و کودکى کمسن و سال باشد و به اندازه بالغان فکر کند. این تفاوتها را باید مورد توجه قرار داد.
6- شرط تداوم
فرزند شما ممکن است عمل مهمى را انجام دهد و شما او را مستحق تشویق بدانید. ولى در این امر شیوهای در پیش گیرید که قابل ادامه باشد. آنچنان نباشد که براى یک عمل عادى کودک تمام لغات و اصطلاحات مربوط به تشویق و تقدیر کودک را یکباره به کار برید.
همچنین ممکن است فرزند شما در کلاس اول ابتدائى شاگرد اول شود. بخاطر شاگرد اول شدن او خرید یک دوچرخه خطاست. زیرا بر این اساس شما بذر توقعى بزرگ را در اندرون او کاشتهاید. اگر این کودک در کلاس پایانى دوره ابتدائى رتبه اول شود ناگزیر باید براى او اتومبیل بخرید!!
7- مستقیم بودن تشویق
برخى از پدران و مادران عادت دارند که بخاطر اخلاق و رفتار کودک و هم بعلت پیشرفت تحصیلى او جایزهاى تهیه کرده و محرمانه به مدرسه ببرند و از معلم و مدیرش بخواهند که آن را به اسم خود در سر صف به کودک تحویل دهد.
این کار نوعى ارتکاب خطا براى معلم است. زیرا کودک این توقع را از او دارد که در مراحله بعدى گامهاى مهمتر و یا لااقل مساوى آن بردارد و در حالیکه معلم عاجز است. ثانیاً براى دیگر کودکان حسرتآفرین است که فلان طفل همکلاسى بخاطر فلان مسئله بچنین جایزهاى دست یافته و آنها سرشان بى کلاه مانده و ثالثاً اگر روزى این حقیقت براى کودک کشف شود دیگر به چنین والدین و معلمى اعتماد نخواهد کرد و ....
8- خوددارى از دادن سند
فرزند و یا شاگرد خود را تشویق کنید بدان شرط که تشویق شما سندى براى ابراز غرور و احساس اقناع همیشگى از اخلاق و رفتار و پیشرفت نشود و او فکر کند که بر این اساس واجد جمیع کمالات شده و دیگر نیازى به کار و تلاش ندارد.
براین اساس به او نوشتهاى ندهید که از اخلاق و رفتارش کاملاً رضایت دارید. اگر چنین نوشتهاى مىدهید آن را محدود کنید، بدینگونه که تا این تاریخ از اخلاق و رفتار او رضایت داشتهاید. بدین معنى که معلوم نیست براى فردا هم چنین رضایتى حاصل باشد. براى فردا تلاش و کوششى جدید لازم است و او همچنان باید در کار اصلاح و پیشرفت خود باشد.
9- شرط قیمت و بها
بسیارى از پدران و مادران به واقع براى خودشان جایزهاى مىخرند نه براى فرزندان آنها شاید نمىدانند که فرزندشان بین طلا و برنج، بین کائوچو و پلاستیک فرق نمىگذارند. چیز قیمتى یا ارزان براى کودک یکسان است.
براى تشویق کودک و جایزه دادن به او اشیائى گرانقیمت مىخرند و آنگاه براى اینکه آن شیئ نشکند آن را در قفسهاى قرار داده و آن را قفل و کودک را از بازى محروم مىکنند. در چنین صورت بدست کودک چه رسیده است؟ آیا بهتر نبود که همان اسباببازى ارزانقیمت پلاستیکى براى کودک تهیه مىشد و از آن بهرهمند مىگشت؟
10- شرط سازندگى
تشویق کودک بگونهاى باشد که در او سازندگى ایجاد کند نه غرور و نه خودپسندى و خودبینی. تشویق باید اخلاق او را بهتر سازد، راه و روش او را براى رسیدن به هدف جهت دهد، به میزان کار و تلاش او بیفزاید و بالاخره او را از پیش بهتر سازد.
همچنین اسباب و ابزارى که براى تشویق کودک تهیه مىکنیم باید به گونهاى باشند که فکر و ذهن او را بحرکت اندازند، در او ابتکار و ابداع پدید آورند و کودک با آنها به صورت فعال برخورد کند نه منفعل. مثلاً اسباببازى تشویقى از نوع ماشین کوکى نباشند، بلکه از نوع وسایل ساختمانى باشد و ...
همچنین نکات دیگرى هم در این زمینه مورد نظر است از جمله رعایت نیاز کودک، رعایت شوق و رغبت کودک به شیئ. شاید کودکى همه گاه در آرزوى داشتن یک ساعتمچى است. بهتر است تشویق و جایزه او همین شیئ باشد و ...
2باره میگایمت وطن
اگرچه باانقلاب خویش
ستون به کون تو میزنم
اگرچه باانتخاب خویش
اگرچه100سال مرده ام
بگور خودخندیده ام
که برکنم دست اهرمن
به دست وپای چلاغ خویش
چنانکه خررا رسانم به سروری
ازین به بعدمیشوم الاغ خویش
روم به باغ خود وخود سروری کنم
برینم درآن و دهم کودبه باغ خویش
اگه این شعرو میخوای اس ام اس کنی به فینگلیش هم هست 3پیامک میشه
2bare migayamat vatan, Agar che ba enghelabe khish- sotun be kune to mizanam, agar che ba entekhabe khish- agar che 100sal mordeam, be guere khod khandideam ke barkanam daste ahreman, be dastopaye cholaghe khish- chenanke khar ra resanam be sarvari, az in be bad mishavam olaghe khish- ravam be baghe khod va khod sarvari konam, berinam dar an o daham kud be baghe khish!