-
تربیت کـودک از تولـد تا نوجوانــی
جمعه 4 اسفندماه سال 1385 10:15
تربیت بچه ها وظیفه ای برای والدین است و همه آنها می خواهند به خوبی از عهده این کار برآیند. یکی از بزرگترین نگرانی های والدین این است که فکر می کنند فرزندشان دارد بد بار می آید، چون اصلاً به حرف آنها گوش نمی کند و هر کاری خودش دوست دارد انجام می دهد. در واقع این سئوال مشترک بیشتر والدین است که می خواهند بدانند: اگر من...
-
اولویت آموزش و پرورش و ارزش معلمان
چهارشنبه 2 اسفندماه سال 1385 23:37
جامعه چه تصوری از آموزش و پرورش دارد؟ راستی اهمیت آموزش و پرورش تا کجاست؟ ساختار این نهاد را چه کسانی بوجود آورده اند؟ آیا بدون در نظر گرفتن دانش آموزان و معلمین تصور این نهاد میسر است؟ زمانیکه ما چشم خود را باز می کنیم و به اطراف نگاه میکنیم آثار تمدن و تکامل بشر را در همه جا می بینیم مثل ساختمانهای گوناگون، ماشینها،...
-
سنگها حرف می زنند
یکشنبه 19 شهریورماه سال 1385 23:15
ما انسانها عادت داریم که در برخورد با جهان خود را مقیاس همه چیز قرار دهیم و بر اساس تجارب و برداشتهای خود همه چیز را تحلیل کنیم . برای همین است که فکر می کنیم که حرف زدن دیگر موجودات هم باید ضرورتا مثل ما باشد. و اگر به ما بگویند که مورچه ها با شیوه های مخصوص بخود باهم حرف می زنند ممکن است تعجب کنیم. گرچه در شرایط...
-
رابطه مغز انسان با ایمان به خدا
شنبه 11 شهریورماه سال 1385 08:37
با پایان یافتن سلسله پیامبران، عصر معجزات هم به سر رسید، و تنها معجزه جاویدان الهی عقل خلاق بشر است یک تیم علمی در دانشگاه کالیفورنیا در امریکا موفق شد، منطقه ویژه ایمان به خدا را در مغز انسان کشف کند، باعتقاد این گروه این منطقه را می توان مسئول انگیزه باورهای دینی در بشر دانست این گروه پس از آن به این اکتشاف دست...
-
آزمون های مشورتی معلمان:
یکشنبه 5 شهریورماه سال 1385 10:31
همکاران معلم با تقلب چطورید. خوبه نه؟؟!! تا حالا چند بار تقلب کرده اید؟! البته تقلب برای دانش آموزان بده اما برای معلمان ممکن است خوب باشه. شاید برای همینه که آنها سر جلسات آزمونهای مربوط به خود تقلب می کنند! چون ما در توجیه کردن خیلی زرنگیم. خوب حتما میگویید که تقلب هم نوعی آموزش است. شاید برای همین است که در سالهای...
-
بزرگترها ، کودکان و تکالیف مدرسه
شنبه 28 مردادماه سال 1385 16:50
تکالیف مدرسه و نکاتی مهم برای والدین. کمک بیش از حد به کودک باعث می شود که او برای همیشه از گفتن این جمله که :" من این کار را کرده ام " محروم شود و فقط به جای آن بگوید : " مادر آن را برای من انجام داد." بهبود شیوه درس خواندن، در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است. ممکن است در بسیاری از خانواده ها زمان انجام دادن...
-
معلمان و تعطیلات تابستانی
پنجشنبه 19 مردادماه سال 1385 08:58
معلمان هر سال از اواخر خرداد تا اواخر شهریور ماه تعطیلات تابستانی خود را می گذارانند. شاید گروهی از مردم که شغل آنها معلمی نیست این مسئله را برای معلمان یک امتیاز بزرگی بحساب بیاورند. و فکر کنند معلمان راحت هستند و در سه ماه تابستان در خوش گذرانی بسر می برند. اما اگر آنها وضعیت معلمان را در سه ماه تابستان حالت کسی...
-
چت - خلا محبت(قسمت سوم)
پنجشنبه 19 مردادماه سال 1385 08:57
انسان ذاتا موجودی است که محبت دیگران را می طلبد.و هیچ انسانی بدون محبت نمی تواند زندگی سالمی داشته باشد. انسانی که محبت ندیده است زندگی او در پریشانی و تلاطم روحی و روانی خواهد بود.کمبود محبت می تواند تبعات سنگینی را متوجه انسان کند. انسانی که طبق نیازهای مزلو باید شکوفا شود. در زندگی خود بدون شکوفا شدن انرژی خود را...
-
چت - آمار چت کننده ها(قسمت دوم)
پنجشنبه 12 مردادماه سال 1385 06:57
چند درصد کاربران چت می کنند؟ و چند درصد آنها موفق به پیدا کردن دوست می شوند؟ و چند درصد آنها بعد از پیدا کردن دوست آنها را ملاقات می کنند؟ مرکز افکار سنجی ایسپا، تحقیقاتی در این زمینه انجام داده است که قابل توجه است: 2/47 درصد کاربران دارای دوست اینترنتی بوده و 8/52 درصد دوست اینترنتی نداشتهاند. 3/64 درصد افرادی که...
-
چت ـ انگیزه ها(قسمت اول)
چهارشنبه 11 مردادماه سال 1385 18:15
زمانیکه از ارتباط و دوستی مرد و زن سخن می گوئیم دوست داریم فکر کنیم که چنین تلاشهایی بیشتر انگیزه های جنسی دارد. اما چنین برداشتی ممکن است گمراهانه باشد. چون اهداف و انگیزه های چت زیاد هستند اما بررسیها و تجارب نشان می دهد که وضعیت قالب به مسائل جنسی مربوط می شود. تجربه به ما نشان می دهد که بیشتر کاربران از زمانیکه با...
-
زنان - تحول و بیداری(قسمت سوم)
سهشنبه 3 مردادماه سال 1385 15:55
ما در قرن بیست و یکم در شرایط بیداری عجیبی بسر می بریم. شرایط فرهنگی و اجتماعی ما به سرعت در حال تغییر و تحول است. جلوه ها و نمودهای این بیداری انسان را مسحور خود می کند و انسان در آرامش متفکّرانه در ذهن خود به نظاره آن می نشیند. در این میان بیداری و تحول زنان انسان را به تعجب وا می دارد کسانیکه طی هزاران سال گذشته در...
-
زنان - معجزه سخن گفتن(قسمت دوم)
یکشنبه 1 مردادماه سال 1385 23:02
شکی نیست که خانوم ها بهتر از آقایان می توانند سخن بگویند. و هوش لفظی – زبانی آنها بالاتر از آقایان است. و در این زمینه استاد ترند و بیشتر از مردان توانایی حرف زدن را دارند. لطیفه ای است که میگویند به ملانصرالدین می گویند اگر دو جمجمه پیدا کنیم از کجا بدانیم که این جمجمه ها متعلق به زن است یا مرد ؟ می گوید به فک آنها...
-
زنان - پیچیده و معجزه گر(قسمت اول)
سهشنبه 27 تیرماه سال 1385 16:53
در پاسخ به این سئوال که آیا زنان پیچیده تر هستند یا مردان؟ به نظر نویسنده زنان نسبت به مردان پیچیده تر هستند. برای همین پیش بینی رفتارهای زنان مشکل تر از مردان هستند.در همین راستا حالی به حالی شدن در زنان بیشتر است. مردان در ارتباط و مواجه با زنان بعضا رفتارهایی را از زنان پیش بینی می کنند که آنگونه اتفاق نمی افتد. و...
-
مدیران ناکارآمد ـ ضعف در یکپارچه سازی نیروها ی مدرسه(قسمت پنجم)
چهارشنبه 14 تیرماه سال 1385 16:56
منظور از یکپارچه سازی نیروها، یعنی مدیر بتواند موقعیت هایی فراهم آورد(مانند برگزاری جلسات) تا نیروهای مدرسه بتوانند جهت همکاری و ایجاد فرصت های رشد، از نزدیک در مورد مسائل مختلف، از جمله نحوه تدریس، برخورد با دانش آموزان، برنامه های مورد نظر، موفقیت ها و شکست ها، طرح سوالات و غیره از دیدگاهها، نگرشها، برداشتها و...
-
مدیران نا کارآمد ـ تحقیر و تهدید دانش آموزان(قسمت چهارم)
شنبه 3 تیرماه سال 1385 22:32
امروزه وضعیت غالب بر برخی از مدارس ما بیشتر تهدید و تحقیر است تا تشویق و امید و ارزش گذاری. چنین روندی می تواند در جامعه دور تسلسلی را به وجود بیاورد که برای ما بسیار نگران کننده است. چون دانش آموزان کنونی مدارس مدیران و معلمان فردای ما هستند و آنها می توانند روند رفتارهای ما را از طریق همانند سازی و الگو برداری تقلید...
-
نا کارآمدی مدیران و ارتباط نداشتن با دانش آموزان(قسمت سوم)
یکشنبه 21 خردادماه سال 1385 05:50
نا کارآمدی مدیران و ارتباط با دانش آموزان: موفقیت در هر جمعی مستلزم این است که آن محیط را خوب بشناسیم و از نظرات و دیدگاههای افراد آن محیط شناخت کافی داشته باشیم. بدون ارتباط با افراد این شناخت بدست نمی آید. چنین وضعیتی در محیط های مدرسه خصوصا در مدارس متوسطه اهمیت دو چندان دارد. چون ما در محیط های مدرسه آینده یک ملت...
-
ناکارآمدی مدیران و جلسات مدرسه(قسمت دوم)
یکشنبه 21 خردادماه سال 1385 05:39
ناکارآمدی مدیران و جلسات مدرسه: در مدرسه جهت رسیدن به اهداف مختلف جلسات متعددی پیش بینی شده است. مثل جلسه شورای معلمین، جلسه شورای مدرسه، جلسه انجمن و اولیا و مربیان، جلسه شورای بهداشت، جلسه شورای دانش آموزی و غیره. اما چند درصد مدیران پایبند چنین جلساتی هستند. چند درصد آنها به اهداف راهبردی این چنین جلسات اعتقاد...
-
مدیران ناکار آمد(قسمت اول)
یکشنبه 21 خردادماه سال 1385 05:38
مدیران ناکار آمد به خوبی ما میدانیم که مدیران کار آمد در سرنوشت یک مدرسه چقدر می توانند نقش داشته باشند . یک مدرسه با حضور یک مدیر با لیاقت می تواند در بسیاری از امور سر و سامان پیدا کند. و مشکلات مدرسه با وجود چنین مدیری شناسائی و حل خواهد شد. مدیر نه تنها باید سواد مدیریت را داشته باشد بلکه استعداد آن را هم داشته...
-
آموزش خانواده - طلاق(قسمت چهارم)
جمعه 19 خردادماه سال 1385 13:05
طـــــلاق هر انسانی با هزاران آرزو و امید ازدواج می کند. و ای بسا در دوران مجردی در کنار همسر آینده خود دنیایی را برای خود ترسیم می کند. دنیایی که سر شار از عشق امید و انگیزه است. همان نیرویی که حیات او را معنی می بخشد. و محرک او برای امید به زندگی است. اما بعد از ازدواج شرایط جدیدی پیش می آید و مسائل پیچیده ای ما را...
-
آموزش خانواده -مدیریت در خانواده(قسمت سوم)
جمعه 19 خردادماه سال 1385 13:04
انواع مدیریت در خانواده : 1- مدیریت مستبدانه و یا دیکتاتوری : ویژگیها ی این خانواده عبارتند ار: استفاده از تنبیه به عنوان روش تربیت. تنها فرد مستبد استقلال دارد. فقط او قدرت تصمیم گیری دارد. در خانواده ترس و وحشت و اضطراب حاکم است. در این خانواده فرزندان ظاهرا حالت تسلیم و اطاعت دارند. دلیل و چرایی در این خانواده وجود...
-
آموزش خانواده (قسمت دوم)
جمعه 19 خردادماه سال 1385 13:02
خانواده را به دو دسته کلی تقسیم می کنند. الف)- خانواده متعادل خانواده متعادل دارای ویژگیهای زیر است: ثبات فیزیکی و مکانی دارد ـ رشد و پویایی و آگاهی دارد ـ بر آن مدیریت و قانون و کنترل حاکم است ـ اعضا از لحاظ عاطفی و عقلی ارتباط مثبت با هم دارند ب)- خانواده نامتعادل. خانواده نامتعادل خانواده ای است که اعضای آن به علل...
-
آموزش خانواده - اهمیت آموزش خانواده(قسمت اول)
جمعه 19 خردادماه سال 1385 07:09
اهمیت آموزش خانواده امروزه ما شاهد تحولات حیرت آور جوامع انسانی در ابعاد مختلف هستیم که باعث شده فرزندان ما خارج از تصمیم و اراده ما تربیت بشوند. ابزارهای ارتباطی امروزه به گونه ای هستند که در بطن زندگی ما قرار گرفته اند و ناخواسته تربیت را به سویی سوق می دهند که ممکن است چیزی غیر از فرهنگ خودی باشد. به عنوان مثال...
-
عوامل موثر بر یادگیری (قسمت دوم)
جمعه 19 خردادماه سال 1385 07:01
چرا همه افراد مطالب درسی را یکسان درک نمی کند ؟ صرف نظر از فرایند شکل گیری هوش (محیطی یا اکتسابی) هوش همه ی دانش آموزان یکسان نیست و معلمان در کلاسهای درس با دانش آموزان مختلفی از نظر هوشی روبرو هستند. برای همین است که عده ای زود یاد می گیرند و عده ای دیر. اما مسئله قابل توجه این است که در مدارس عادی در هر کلاس سی...
-
عوامل موثر بر یادگیری(قسمت اول)
جمعه 19 خردادماه سال 1385 06:45
عوامل موثر بر یادگیری 1- آمادگی الف) از نظر جسمی ، عاطفی، به رشد کافی رسیده باشد. ب) محیطی که توام با ترس و وحشت ، دلهره ، اضطراب و پریشانی باشد یادگیری را مختل می کند. 2- تجارب گذشته الف) هر آموخته جدید ریشه در آموخته های قبلی دارد. بنابراین هر درس جدیدی که آموخته می شود، بر پایه و اساس درسهای قبلی نهاده شده...
-
آیا دانش آموزان نسبت به گذشته بی انضباط تر شده اند؟(قسمت دوم)
پنجشنبه 18 خردادماه سال 1385 15:36
گویا بیشتر معلمان از تحولّات انضباطی روزافزون دانش آموزان توجیه و تفسیر شفافی ندارند و بیشتر مایل هستند سازش داشته باشند نه سازگاری.برای همین معلمان روابط سنتّی بین شاگرد و معلم را الگویی برای عدم سازگاری با شرایط جدید رفتاری دانش آموزان می دانند و همیشه از گذشته بخوبی یاد می کنند و داستان گذشته خود را با معلمان بازگو...
-
آیا دانش آموزان نسبت به گذشته بی انضباط تر شده اند؟(قسمت اول)
پنجشنبه 18 خردادماه سال 1385 15:33
امروزه بیشتر معلمان به این مسئله می اندیشند که دانش آموزان نسبت به دو دهه گذشته، از نظر رفتارهای انضباطی متحّول شده اند و این تحول نیز در جهت منفی بوده و دانش آموزان نسبت به گذشته بی انضباط ترشده اند.البته این مسئله به این معنی نیست که ما باید مدارس را بسیار متشنج ببینم بلکه فراوانی چنین رفتارهایی نسبت به گذشته افزایش...
-
خانواده و انواع آن (قسمت اول)
جمعه 12 خردادماه سال 1385 15:50
خانواده را به دو دسته کلی تقسیم می کنند. الف)- خانواده متعادل ب)- خانواده نامتعادل. ابتدا خانواده نامتعادل را توضیح میدهیم. خانواده نامتعادل خانواده ای است که اعضای آن به علل مختلف نمی توانند تقش های خود را در خانواده به خوبی ایفا نمایند و اعضای آن احساس آرامش و امنیت و رضایت مندی ندارند. و پویایی و رشد آنها دچار...
-
آیا دانش آموزان نسبت به گذشته بی انضباط تر شده اند؟
سهشنبه 9 خردادماه سال 1385 16:16
امروز بیشتر معلمان به این می اندیشند که دانش آموزان نسبت به دو دهه گذشته ،از نظر رفتارهای انضباطی متحّول شده اند و این تحول نیز در جهت منفی بوده است و دانش آموزان نسبت به گذشته بی انضباط ترشده اند.البته این مسئله به این معنی نیست که ما باید مدارس را بسیار متشنج ببینم بلکه فراوانی چنین رفتارهایی نسبت به گذشته افزایش...
-
هـــــــــوش
سهشنبه 9 خردادماه سال 1385 16:11
هــــوش از هوش تعاریف گوناگونی شده است. اما ما عادت داریم که فکر کنیم کسی که درسی را زود یاد می گیرد یا خوب درس می خواند و نمرات خوبی می گیرد و یا در مقاطع بالاتر به ادامه تحصیل می پردازد انسان با هوشی است. گرچه واقعاً همینطور است.اما هوش مفهوم گسترده ای دارد. وبه تمام زندگی انسانها با ابعاد مختلف مربوط می شود . وقتی...