وقت تلف کردن را با تفریح اشتباه نگیریم

 وقت برخی افراد واقعا برایشان به اندازه طلا ارزش دارد. مردم ژاپن این شعار را در عمل نیز ثابت کردند. به گونه ای  که حتی در مسیر رفت وآمدشان هم وقتشان را تلف نمی کنند و مشغول مطالعه اند اما اگر نگاهی به دوروبرمان  بیندازیم این رفتار در مورد مردم کشورمان خیلی مصداق ندارد که البته ریشه تاریخی و سنتی دارد. ما در طول تاریخ جامعه سنتی داشتیم و همواره دسترسی به کتاب و مطالعه برای همگان فراهم نبود. در واقع نظام های مستبد به مردم اجازه نمی دادند که به سمت دانش پیش بروند.

حتی تا سال 1300 در ایران مدرسه وجود نداشت بنابراین فرهنگ مردم با کتابخوانی و مطالعه آشنا نبود. به بیان دیگر مسایل سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، سنتی و نبود امکانات جامعه را با مطالعه بیگانه کرد. در حال حاضر هم تعداد کتابخوان ها محدود است که البته نمی توان عامل گران بودن کتاب را نادیده گرفت. در هر صورت مردم بیشتر وقتشان را به بطالت می گذرانند و این مساله با عدم مطالعه ارتباط دارد.

این موضوع دلایل مختلفی دارد. رسانه های گروهی به ویژه تلویزیون، برای تشویق مردم به مطالعه و افزایش آگاهیشان تلاش لازم را انجام نمی دهند. از سوی دیگر مدارس نیز دانش آموزان را معطوف به کتاب های درسی می کنند و از آن ها نمی خواهند که مطالعه غیردرسی نیز داشته باشند.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز باید کتابخانه های عمومی بیشتری در سطح شهر تاسیس کند. اما نکته قابل توجه آن است که اتلاف وقت و ارزش ننهادن به زمان، ویژگی جهان سومی هاست. در واقع مردم اهمیتی به گذر زمان نمی دهند، البته وضعیت تهران نسبت به شهرستان ها در این زمینه بهتر است. در جامعه ای که وقت ارزش ندارد، آگاهی مردم کم میشود .و سرانه مطالعه هم پایین می آید.

ورود آسیب های اجتماعی یکی از عوارض این مساله است. به عبارت دیگر درگیری های فکری و اجتماعی، غیبت و تهمت در جامعه بیشتر می شود.

شایعه سازی فیزیکی از تبعات اتلاف وقت در جامعه است. مردمی که  بیکارند و عادت به اتلاف وقت دارند، برای گذراندن اوقاتشان شایعه سازی می کنند و مدام در مورد امور سیاسی و اقتصادی بحث و جدل می کنند.

در چنین جامعه ای تنبلی و کاهلی باب اختلاف های خانوادگی بیشتر می شود و بدبینی سیاسی و فکری نمود پیدا می کند.

در این بین رسانه ها مانند تلویزیون هم برنامه هایی نشان می دهند که به جای بالا بردن آگاهی مردم، وقت آنها را تلف می کند. بنابراین باید جوانان را به سمت مطالعه و به دنبال آن ارزش نهادن به زمانشان سوق دهیم، معلمان و اساتید دانشگاه ها هم نقش بسیار مهمی در ترغیب جوانان دارند.

دکتر امان‌ا... قرایی‌مقدم/استادیار دانشگاه تربیت معلم

نظرات 3 + ارسال نظر
احمدنژاد دوشنبه 1 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 05:02 ب.ظ

با عرض سلام و خسته نباشید خدمت دوست گرامی
ممود احمدنژاد هستم معلم مقطع ابتدایی و عضو دبیرخانه کشوری ارزشیابی
به دنبال همکارانی هستم که هم فعال باشند و هم نسبت به معلمان دیگر بروزتر باشند.(با احترام نسبت به سایر همکاران)
وقتی از وبلاگت دیدن کردم خیلی خوشم آمد وبلاگ واقعاً زیبا در عین حال پرباری دارید.ممنون از این همه سلیقه ودانش.لذت بردم.
• با توجه به سابقه مفیدی که در امر تعلیم وتربیت دارید و همچنین اهمیت ارزشیابی در امر تعلیم وتربیت به نطر شما مشکل یا مشکلات اصلی در ارزشیابی کیفی و توصیفی در مدارس ایران چیست و برای رفع این مشکلات چه راهکارهایی را با توجه به محدودیت های حال حاضر پیشنهاد می دهید.
نظرات شما باعث پیشبرد تحقیق بنده و در نهایت برداشتن قدمی در کیفیت بخشی در عرصه تعلیم و تربیت است ، از این بابت تشکر می کنم.
لطف کنید نظرات خود را از طریق این ایمیلman_asa_1@yahoo.cam ارسال نمایید.
نکته:این تنها یک سوال تحقیقی از معلمانی است که در دنیای مجازی فعالیت می کنند و هیچ ارتباطی با وزارت آموزش و پرورش ندارد.

فریده پنج‌شنبه 4 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 11:55 ب.ظ http://class-avvali.persianblog.ir

سلام[گل]

پشت خرمن های گندم ، لای بازوهای بید....
آفتاب زرد کم کم می نهفت
برسر گیسوی گندم زارها
بوسه ی " بدرود تابستان " شکفت... (فریدون مشیری )

مهر با مهربانی بر تن زمین جامه ی زرد می پوشاند تا در سرمای سفید دی ، گرم بماند.
مهر بر مهربانان مبارک[گل]

صادق صالح چهارشنبه 8 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 05:17 ب.ظ http://lwi.blogfa.com/

آموزش زبان انگلیسی
با روش Interchange
لطفا بر روی لینک زیر کلیک کنید
http://lwi.blogfa.com/category/5

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد