نمره انضباط از کارنامه‌ دانش‌آموزان حذف می‌شود

عمومی - گروه اجتماعی:

معاون آموزش و پرورش عمومی از حذف نمره انضباط از کارنامه دانش آموزان و تغییر ملاک نمره انضباط از صفر تا 20 خبر داد و گفت: گزینه‌های عالی، خوب، نیاز به تلاش و راهنمایی بیشتر ، جایگزین نمره شده و به این ترتیب دیگر روحیه  دانش‌آموزان با گرفتن نمره‌ای مثل صفر آسیب نمی‌بیند.

به نقل روزنامه همشهری - 20 اسفند 1385

سخن نویسنده:

امیدواریم که تغییر و یا حذف نمره انضباط از کارنامه دانش آموزان سنجیده و کارشناسی شده باشد. در سالهای اخیر طرحها و برنامه های زیادی در آموزش و پرورش ارئه شده است.اما بیشتر آنها عملا مرده اند و فقط نامی از آنها مانده است. و شنونده هم فکر میکند که در آموزش و پرورش غوغایی به پاست اما نمی داند واقعیت امر چیست.

امروزه وجود نمره انضباط بسیاری از دانش آموزان را کنترل می کند. اما معلوم نیست که با تغییر و حذف نمره انضباط از کارنامه  برای کنترل دانش آموزان بی انضباط چه اهرم هایی را باید جایگزین کرد. ظاهرا ما اهرم های کنترل را از بین میبریم و به دانش آموزان خاطی وسعت عمل زیادتری می دهیم.

امروزه ما با موج زیادی از دانش آموزان بی انضباط روبرو هستیم که مقررات مدرسه برای کنترل آنها به قدر کافی اثر بخشی ندارند. و مدیران مدارس در مقابله با آنها بعضا مجبورند باج بدهند. دانش آموزان هم بخوبی فهمیده اند که بکار بردن واژه تنبیه و اخراج توسط مدارس طبل توخالی است و مدارس از نظر قانونی چنین حقی ندارند.

مسئولین آموزش و پرورش با اقدامات نسنجید ه خود طی دو دهه ی گذشته عملا قدرت معلمین را در مقابل دانش آموزان کاهش داده اند و این موجب زیان به خود دانش آموزان و آسیب دیدن روند تعلیم و تربیت در جامعه شده است.

 با این که آموزش و پرورش در جامعه داعیه علم و معرفت و هوشیاری است اما مسئولین آموزش و پرورش رفتار های اندازه ی افراد کم سواد را از خود نشان می دهند. این درحالی است که انسانهای باهوش و با لیاقت برای مدیریت در آموزش و پرورش کم نیستند. اما این افراد نمی توانند جولان پیدا کنند.

مسئولین بهتر است در راستای این اقدامات برای کنترل نظم در مدرسه و زمینه سازی جهت تعلیم و تربیت در مدارس، قوانین و مقررات حاضر را غنی بخشیده و اهرم های کنترل خصوصا در مدارس متوسطه را افزایش داده و قدرت برخورد مدارس با دانش آموزان بی انضباط را افزایش دهند.   

نظرات 1 + ارسال نظر
بابک اسماعیلی سه‌شنبه 22 اسفند‌ماه سال 1385 ساعت 09:35 ب.ظ http://www.farayand.blogfa.com

سری زدم .

موفق باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد